פרופ”ח אורן קורלנד – הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול ע”ש דיוידסון

אורן

אורן קורלנד הוא נכס הוראה מרכזי בפקולטה ויש לו תרומה משמעותית לא רק בהוראת קורסים אלא גם במעבדת בינה עסקית שיזם ופיתח, בהנחיה של משתלמים לתארים גבוהים, בהדרכת הסטודנטים המצטיינים בפקולטה, בקשרים שהוא יוצר מול התעשיה והמלגות והפרסים שהוא מקבל. אחת הסיבות החשובות להצטיינותו בהוראה היא יכולתו לשלב סוגיות מחקריות במסגרת הוראה של קורסים שונים בכל הרמות. הוא מצליח לאתגר את הסטודנטים בשורה של אתגרים אינטלקטואלים אשר גורמים להם להישאר לשבת בהרצאותיו ואח”כ להירשם בהמוניהם לקורסי בחירה שהוא מציע. אורן נותן את כל כולו לסטודנטים, הוא זמין להם בע”פ ובדוא”ל 24 שעות ביממה. הוא נותן לסטודנטים תחושה שאין כל מחיצה שעלולה לעכב אותם בדרכם אליו. למרות העדר המחיצות, הוא זוכה לכבוד ולהערכה מהסטודנטים. אורן תומך ומטפח את הסטודנטים העובדים תחת הדרכתו ומשמש להם דוגמה למצוינות. השגת פרסי מצוינות עבור מחקר משותף עם סטודנטים היא נושא מרכזי עבורו.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”ח קורלנד:

הוראה היא שליחות. זו לא קלישאה, זו הגדרה. בעמדך מול כיתה, אתה שליחו של הנושא אותו אתה מלמד ומייצג. יתרה מכך, אתה שליח של החברה בכלל ושל המוסד החינוכי בו אתה מלמד בפרט. שליח העומד בפני הכיתה כדי לסייע לתלמיד ליצור גשר אל עולמות ידע חדשים. והחשוב מכל, אתה שליחו של התלמיד הבוטח בך כי תוביל אותו בדרך הנכונה אל עולמות חדשים אלה.

הזכות לחלוק ידע ותשוקה לנושא, הזכות להציב אתגר מחשבתי וכתוצאה מכך, לגעת ולו במעט בתלמידים היא רמת מעלה. זו לא עבודה, זו לא מטלה, זוהי דרך חיים. הזיק בעיניו של סטודנט שהתגבר על מכשול מחשבתי ופיצח בעיה מורכבת, או הבין נושא שאך לפני רגע היה סתום בעיניו, הוא הפרס ואין בלתו. זוהי תמצית הפילוסופיה שלי בנוגע להוראה.

מטרותי בהוראה נחלקות לאלו הנוגעות ללימוד הנושא והקניית הידע ולאלו הקשורות בהנחלת ערכים פדגוגיים. לימוד נושאי הקורס, שיקוף האתגרים שבנושאים אלה בצורה נאמנה, הקניית כלים להתמודד עם בעיות ובנייה מתודולוגית של עולם הידע אצל הסטודנט הן המטרות הפונקציונליות. בצד הפדגוגי הערכי, אני מנסה לחנך לחתירה למצוינות, לדיוק מדעי, להבנה טובה יותר ומעמיקה יותר, לפיתוח סקרנות אינטלקטואלית ולהבנת החשיבות של שיתוף פעולה והפריה הדדית.

עקרונות ההוראה המשמשים לי ככלי להגשמת יעדים אלה הם: להיות שם עבור הסטודנטים, מקצוענות, ללמד כיצד ללמוד, עידוד עבודה קבוצתית וניהול כיתה בצורה שתאפשר למידה טובה, נעימה ואפקטיבית. טכניקות ההוראה בהן אני משתמש הן: עזרים )שקפים(, וידאו, הוראה באמצעות דוגמאות מחיי היומיום, עידוד שאלות מצד הסטודנטים, דיונים בכיתה, טיזרים  (teasers) מחשבתיים, בירור אקטיבי של רמת ההבנה ושימוש באנקדוטות.