פרופ”ח אמיר שפילקה – הפקולטה למדעי המחשב

אמיר

הקורס “מערכות מסדי נתונים” הוא קורס קשה להוראה וציוני ההוראה בו נמוכים באופן עקבי, למרות ניסיונותינו להביא מגוון מרצים. לאורך העשור האחרון, אמיר קיבל בקורס זה את ציון המרצה הכללי הגבוה ביותר בקורס זה ואף ציוני העניין, הלמידה הפעילה וההערכה הכללית שלו הם הגבוהים ביותר שניתנו בקורס זה בעשור האחרון. יש לציין לטובה את צניעותו של אמיר, שאינו נוהג להתפאר בהישגיו ולכן לקח זמן רב לשכנעו למסור תמצית של ההערות המילוליות של הסטודנטים במשאל המרצה. ההערות כולן משבחות במילים חמות במיוחד. גם במשאל שעשה ועד הסטודנטים בפקולטה, לקראת הגשת מועמדותו של אמיר לפרס ינאי, נאמרו עליו דברים חמים ביותר.

לאור תפקודו המעולה של אמיר והתייחסותו המצויינת לסטודנטים, הוא מונה לפני כשנתיים לתפקיד מרכז לימודי הסמכה בפקולטה ולאחראי על תכניות המצויינות. פעילותו במסגרת תפקידים אלו היתה רבה וחשובה, הוא הקדיש לה זמן רב ועזר רבות לסטודנטים.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”ח שפילקה:

הוראה היא אספקט חשוב מאוד בעבודתי כחבר סגל. כפועל יוצא, אני מקדיש זמן רב למחשבה איך להעביר את החומר הנדרש בצורה שתהיה בהירה ונהירה לסטודנטים ככל האפשר, תוך התחשבות הן בצרכיו של התלמיד הממוצע והן מתוך מחשבה על כך שבכל קורס אותו אלמד ישבו תלמידים השייכים לעילית של התלמידים בארץ ובעולם. הוראה טובה מורכבת, לדעתי, ממספר נקודות שונות אך קשורות זו לזו: הכנת החומר אותו יש להעביר בקורס והכנת תרגילי בית תומכי למידה; בחירת צוות מתרגלים מתאים; יצירת אווירה נעימה בכיתה; תמיכה בסטודנטים מעבר לשעות ההוראה ועזרה מיוחדת לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים.

כשאני מלמד קורס, אני מנסה לקשר את החומר הנלמד לדברים אותם התלמידים כבר מכירים וכך להציע להם הן נקודת מבט רעננה על חומר אותו כבר למדו והן אפשרות להשתמש באינטואיציה אותה רכשו בעבר לשם הבנת החומר הנוכחי; כדי לשפר את רמת ההוראה שלי, בסוף כל שיעור אני מכין לעצמי סיכום קצר של הדברים שהובנו בקלות ושל הנקודות בהן הסטודנטים התקשו. סיכום זה משמש אותי בהכנת מערכי השיעור בהמשך הקורס, כדי להימנע מבעיות דומות בעתיד; במהלך השנה, אני מתעניין בקרב הסטודנטים מה דעתם על המתרגלים ובמידה שאני מזהה בעיה כלשהי, אני משוחח עם המתרגל הרלוונטי במטרה למצוא פתרון שישפר את שיעורי התרגול; אתגר חשוב בהוראה הוא השגת השתתפות פעילה של התלמידים בשיעור. לדעתי, למידה אינה תהליך סביל והבנה מושגת רק ע”י אינטראקציה בין תלמיד לבין מורה. כדי לעודד שאלות מצד התלמידים והעלאת רעיונות על ידיהם, אני משתדל ליצור בכיתה אווירה נעימה, רגועה ומכבדת ולהתייחס לכל שאלה ברצינות רבה. אני מקפיד לומר להם שאם יש שאלה, ולו הקטנה ביותר, המציקה להם אז ודאי אותה שאלה מציקה גם לכמה מחבריהם לכיתה ויהיה זה שירות טוב אם ישאלו אותה. כדי לשפר את האווירה בכיתה, אני משתדל לשלב הומור במהלך השיעור וכך לגרום לאווירה נינוחה יותר; דלתי תמיד פתוחה לתלמידים ואני שמח לענות על שאלות, גם בדוא”ל, מעבר לשעות הקבלה. אני מעודד תלמידים לבוא לשעות הקבלה שלי ושל המתרגלים ואף מפציר בהם לעשות זאת ואם תלמיד כלשהו לא יכול להגיע לשעת הקבלה, אשתדל לקבוע פגישה מעבר לשעה הרשמית. אני משתדל לעזור לתלמידים עולים ובעבר כבר תרגמתי מבחנים או בחנים לאנגלית; מעבר להטמעת החומר הספציפי, מטרתי היא לחשוף את התלמידים לצורת החשיבה האופיינית למדען מחשב. אחת מהנחות היסוד שלי היא שסקרנות בסיסית מניעה את רובם של התלמידים. לכן אני מנסה לשלב ככל הניתן “הצצות” לעולם המחקר. כיוון שאני סבור שבכל כיתה בה לימדתי ואלמד בעתיד יושבים אנשים מבריקים, אני מנסה לאתגר את התלמידים באופן שלא בא על חשבון החומר הנלמד. לעיתים, אחרי הוכחה קשה או כשאני מרגיש שהכיתה זקוקה למנוחה קלה, אני סוטה מהחומר הנלמד ובמשך זמן קצר מקשר את הדברים שדיברנו עליהם לנושאים מתקדמים במדעי המחשב ובמתמטיקה. סטיה זו חשובה, לדעתי, משום שהיא מהווה מעין מנוחה מהעומס האינטלקטואלי המצטבר במהלך שיעור ארוך ומשום שהתלמידים רואים שיש משהו מעבר, שחלק מהשאלות הפשוטות שהם לא מבינים מעסיקות חוקרים בכל העולם. לדעתי, גירוי הסקרנות האינטלקטואלית הוא מטרה חשובה לכל מרצה בכל ענף אקדמי; אני עוזר לתלמידי חו”ל המגיעים לטכניון במסגרת חילופי סטודנטים ותלמידי הטכניון הנוסעים לחו”ל באותה מסגרת; אני מעודד למצוינות, בתוקף תפקידי כאחראי בפקולטה על תוכניות המצוינות – לפידים, מיקרוסופט-טכניון ופסגות.