פרופ”ח ערן יהב – הפקולטה למדעי המחשב

yahav170

למידה בעשייה. אני מאמין שהדרך הטובה ביותר ללמוד היא באמצעות עשייה. לפיכך, אני מאמין גדול בפרויקטים מעשיים שבהם הסטודנטים צריכים ליישם את החומר הנלמד. כל הקורסים שאני מלמד כוללים פרויקט שמכסה את החומר הנלמד בקורס. בכל הפרויקטים, אני מאפשר גם דרגת חופש מסוימת ומוכן לקבל גם פתרונות לא סטנדרטים, כל עוד הסטודנט מסוגל לנמק את בחירותיו.

רלוונטיות של החומר לעולם האמיתי. אני מאמין ש”אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ” ולכן חייבים לקשור את חומר הלימוד לעולם האמיתי ולהראות את משמעותו. בקורסים שאני מלמד אני מנסה להדגיש את הקשר לבעיות אמיתיות, גם כשהחומר הוא תיאורטי מאוד.
קשר בלתי אמצעי וקיצור מעגלי משוב. אני מאמין בקשר ישיר, רציף ובגובה העיניים עם הסטודנטים. כדי לאפשר להם גישה ישירה, בכל הקורסים שלי נעשה שימוש בפורומים שבהם ניתן לשאול שאלות ולהעיר הערות. בקורסים הגדולים, אני מעביר באמצע הסמסטר שאלון משוב לא פורמלי, שבודק את רמת ההבנה של החומר. השאלון הוא אנונימי וכולל גם חלק של הערות פתוחות, שבו הסטודנטים יכולים לכתוב כל אשר על ליבם. שאלון המשוב הזה עוזר לי לשפר את הקורס גם במהלך הסמסטר ולא רק לאחר המשוב של משאל המרצה.
מעורבות של סטודנטי מתואר ראשון במחקר. אני מאמין שהסטודנטים צריכים להתחיל לעסוק במחקר כבר בתואר ראשון ומוקדם ככל האפשר. כמובן, בתחילת הדרך מעורבותם בפרויקט המחקר יכולה להיות קטנה יותר והם מתפקדים על תקן שוליה, אבל במהלך הזמן הם פוגשים שאלות מעניינות ומתחילים לחפש פתרונות בעצמם. עבור הסטודנטים הטובים, היכולת לעבוד על “בעיה שלהם” ולשאול שאלות סביבה היא כוח מניע שאין לו אח ורע.
שימוש בעזרים מתקדמים. בעולם הדינמי והמהיר של ימינו, חומר ההוראה גם הוא צריך להתעדכן בצורה רציפה. אני מאמין בהוראה באמצעות שקפים, אבל כאלה שלא כוללים את כל החומר הנלמד אלא רק בסיס להרצאה. השקפים שלי מתעדכנים לעתים קרובות, לעתים אפילו on-line תוך כדי הרצאה. אני עושה שימוש ב-drop box על מנת לחלוק את השקפים של הקורס עם הסטודנטים והם מקבלים עדכונים רצופים של החומר תוך כדי הכנתו, במהלך ההרצאה וגם בתיקונים שאחריה. במהלך ההרצאה, אני כותב על השקפים באמצעות tablet וגם את העדכונים האלה הסטודנטים מקבלים מיידית באמצעות drop box.
מיצוי פוטנציאל. שליחותי האמיתית היא לעזור לסטודנטים למצות את הפוטנציאל שלהם. השליחות הזו לא נעצרת בגבולות הכיתה או הקמפוס. כבר עזרתי לסטודנטים להגיע למקומות עבודה מענייינים, ליחידה הנכונה בצבא, לעבור בין יחידות בצבא, לצאת להתמחויות בחו”ל ועוד. אם יש משהו שאני יכול לעשות כדי לעזור לסטודנט, אני משתדל לעשות כך. אני רואה בכך זכות גדולה וחובה גדולה לא פחות.