פרופ’ אלי אלחדף – הפקולטה למתמטיקה

elibig

מתוך הנימוקים להגשת מועמדותו של פרופ‘ אלחדף לפרס:

יכולת ההוראה הגבוהה של פרופ‘ אלחדף ראויה לשבח, כמו גם ההתלהבות הרבה שהוא מביא איתו להרצאות ומסירותו לסטודנטים. יחסו להוראה רציני ביותר. הוא עובד עפ“י קווים מנחים ברורים של דיוק בהכנת ההרצאות, יכולת אלתור תוך כדי הרצאה ויחס אישי לכל סטודנט. בנוסף לתרומתו המתמשכת של פרופ‘ אלחדף להוראה בטכניון, הוא כיהן בתפקידים רבים בפקולטה ומחוצה לה והנחה משתלמים רבים. הוא גם מרכז, זו השנה השנייה ברציפות, את המועדון המתמטי. פרופ‘ אלחדף הוא דוגמא ומופת לכל המרצים בטכניון.

מדברי הסטודנטים:

”תודה לך על העברת החומר בצורה מעניינת ומרתקת מאוד, באנו להרצאות מתוך כיף והנאה“; “נהנינו מהקורס בסמסטר זה, שמחנו ללמוד אצלך. חבל שהקורס נגמר“; ”מעביר את החומר בצורה מעניינת ביותר, עם להט למקצוע. תמיד דואג שהסטודנטים יבינו או לפחות ינסו להבין את החומר“; ”פרופ‘ אלי אלחדף הראה המון אכפתיות למקצוע ולסטודנטים. למרות קושי המקצוע (חדו“א 1) היה לו חשוב שנבין את החומר לעומק והשקיע בכך רבות“; ”נותן הרבה ערך מוסף ומלמד לחשוב כמו מתמטיקאי“; ”היה לי עונג להיות תלמידו של אלי אלחדף“; ”אני מודה למורי אלי אלחדף על כל הידע, הניסיון וחכמת החיים שהעניק לי“; ”תודה על ההדרכה מעוררת ההשראה, על העידוד העקבי ועל נדיבות לבו האינסופית“; ”תודה על שסחף אותי בחדוות היצירה המתמטית, האמין בי אמונה שלמה לאורך כל הדרך וליווה אותי בעקשנות, בסבלנות ובמסירות נפש“; ”פתגם עתיק אומר ”במקום לתת ארוחה במתנה, תן לו חכה ולמדהו לדוג“. אני מודה לאלי אלחדף על שעות הדיג הרבות והמעניינות שהעניק לי“.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ‘ אלחדף:

את ההוראה בלימודי התואר הראשון בפקולטה למתמטיקה ובקורסי השירות, אני רואה כחשובה במיוחד מכיוון שזה המפגש הראשוני של הסטודנט עם האקדמיה. הציפיות והתחושות שנבנות במפגש זה קובעות, במקרים רבים, את המוטיבציה והיחס ללימודים ולמקצוע בהמשך. המטרות העיקריות שאני רואה בהוראת המתמטיקה במסגרת תואר ראשון בטכניון )מדעים והנדסה( הן: יצירת גוף ידע מוצק )ברמה פורמלית ואינטואיטיבית(, פיתוח יכולת חשיבה, פיתוח יצירתיות, חיזוק המעורבות ביצירה המדעית ויצירת מוטיבציה ללימודים מתקדמים יותר. כמובן שמטרות אלה קשורות זו בזו והדרך להשגתן משלבת מספר מרכיבים. ההרצאות עצמן מהוות את עמוד השדרה של הלימוד. בהן נקבעים התכנים של הקורס, כמו גם היקף החומר הנלמד, עומקו, דגשים, קצב הלימוד, מדיניות הערכת הסטודנטים ועוד. למרות זאת, ההרצאות כמעט חסרות תועלת אם הקורס לא משלב בצורה מושכלת שיעורי תרגיל, שיעורי בית, קריאה, שיעורי הכנה ופגישות של צוות הקורס עם סטודנטים במסגרת שעות הקבלה. פיתוח יכולת החשיבה היא מרכיב מרכזי בכל שיעורי המתמטיקה. בלימוד מתמטיקה )לעומת מדעים אחרים( ניתן להציג שאלות ובעיות הדורשות חשיבה מרובה על בסיס ידע מצומצם יחסית. הייתי אומר ששיעורי מתמטיקה הם ”שיעורי הכושר הגופני“ של המדעים ועל כן אנו מקפידים שהוכחת טענות, הגדרות מדויקות וכו‘ יופיעו בכל קורס מתמטי הניתן בטכניון. פיתוח יכולת זו תשמש כל אדם ובמיוחד את העוסק במדע. קל להסכים עם האמירה ”יצירתיות וחשיבה מקורית הן בעלות חשיבות עליונה במחקר ופיתוח (מדעי או הנדסי)“. לדעתי, אנו כמורים יכולים לעשות הרבה לטיפוח תכונות אלה אצל הסטודנטים. יצירת אווירה נעימה בשיעור מהווה רקע מתאים לטיפוח חשיבה מקורית; שיתוף סטודנטים בתהליך הלימוד; מתן תרגילים הדורשים חשיבה יצירתית; חיזוק מיוחד לסטודנט החושב באופן מקורי; חיזוק והבעת תודה לסטודנט שמתקן את המרצה; הצגת שאלות רבות ומגוונות בשיעור; הצגת שאלות בעלות תשובות מפתיעות. חשוב להגביר את המוטיבציה ללימודים מתקדמים יותר (במסגרת תואר ראשון או לימודי המשך). בכל קורס, אני מקפיד להציג בעיות שעדיין נחקרות. מניסיוני, משפטים כאלה מגבירים את המוטיבציה ללימודים אצל סטודנטים רבים. חשוב לי לתת לסטודנטים את התחושה שאנו המרצים, בדומה להם, מבקשים כל הזמן להתפתח ולדעת יותר ומבחינה זו, המרצים והסטודנטים נמצאים באותו צד של המתרס. ישנם מספר כללים המנחים אותי בזמן השיעור, ביניהם: חזרה על דברים שנאמרו; כתיבה על הלוח של מרבית הדברים הנאמרים בשיעור וקריאה בקול רם של הדברים הנכתבים על הלוח; שידור תחושת אכפתיות ומחויבות; לעולם לא להעליב סטודנט; קיום קשר עין עם הסטודנטים; גילוי אמפטיה לסטודנט המבקש הסבר נוסף והבעת שביעות רצון מכך שהסטודנט מבקש הבהרה. בנוסף להכנה הכללית לפני תחילת הקורס, אני מקפיד לפני כל שיעור לחשוב על דרכים בהן ארצה ללמד נושא מסוים. חשוב לי שסטודנטים שונים ידעו דברים שונים. יחד עם ההרצאות, שעות קבלה וכו‘ אני רואה חשיבות גדולה בטיפול בסטודנטים ברמה מערכתית יותר. כוונתי היא להשתתפות פעילה מאוד בכל הקשור להוראה בטכניון ברמה פקולטית וטכניונית, גם בהסמכה וגם במוסמכים. אני רואה את הטיפול בסטודנטים ובליווי שלהם מקשה אחת. חשובה לי מאוד המעורבות בשלבים השונים של לימודי הסטודנט בטכניון.