פרופ”ח ארז פטרנק – הפקולטה למדעי המחשב

paternakbig

מתוך הנימוקים להגשת מועמדותו של פרופ‘ פטרנק לפרס:

כשפרופ‘ פטרנק קיבל על עצמו את הוראת הקורס ”תורת הקומפילציה“, הוא ביצע רביזיה מהותית בתוכן המקצוע ובסט השקפים, כמו גם בתרגולים. שינויים אלה הוכיחו את עצמם והביאו להעלאת שביעות הרצון של הסטודנטים מהקורס, שבאה לידי ביטוי בעלית ציוני המשאל, וזאת למרות העלאת רמת הקושי. ארז השקיע בבניית קורס חדש בנושא מחקרו בתחום ניהול זיכרון דינמי, הנחשב לקורס מוביל בתחומו שמעביר לסטודנטים ידע חשוב ורלוונטי ברמה גבוהה.

מדברי הסטודנטים:

מרשים לראות את ההערות שכתבו סטודנטים על ארז פטרנק: ”המרצה הטוב ביותר שהיה לי עכשיו וזה הסמסטר החמישי שלי“; מרתק! אחד המרצים המרתקים והמעניינים שזכיתי להקשיב להם בטכניון ובחיים בכלל. דוגמא ומופת לסגל האקדמי”. ”מרצה מצוין, מדבר ברור, מסביר מצוין, בקיא בחומר“; מרצה איכפתי ביותר. לא ירפה עד שאחרון הסטודנטים יבין וזה לזכותו. אחד המרצים הטובים בפקולטה“; ”אל תתנו לו להפסיק ללמד“; ”מרצה מדהים, קשוב ונחמד. מי ייתן וירבו מרצים כאלה בפקולטה למדעי המחשב“; ”נהניתי ללמוד אצלך“; ”ההוראה הינה מעל ומעבר למצופה. הסברים פשוטים ומעולים שתרמו להבנה. תודה!“; ”מרצה מעולה. מלמד בצורה מעניינת ובאווירה טובה. פשוט כיף להקשיב להרצאות שלו“; ”תן מבחן נחמד ואתה מושלם“; ”כיף להשתתף בהרצאות, מרצה מעולה, הלוואי שהיו עוד מרצים כאלה בטכניון, שליטה מעולה בחומר, הסברים ברורים, נעים ונחמד כלפי הסטודנטים ותודה רבה על כך!“; ”מרצה עשר, keep on!“; ”מרצה מצוין וגם איש נעים וחביב מאוד, שמשרה סביבו אווירה טובה“.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ‘ פטרנק:

אני מאמין שהוראה היא מטרה מרכזית בעבודתו של חבר סגל באוניברסיטה. מטרתה המוצהרת של המערכת האוניברסיטאית היא לייצר ידע חדש ולשמר את הישן. הראשון משמעו מחקר והשני משמעו הוראה. עלינו להעביר את הידע הצבור אצלנו אל הדור הבא באופן הכי אטרקטיבי ובהיר. לשם כך, עלינו להשקיע בהוראה זמן רב מעבר לזמן המוקדש נטו לעמידה בכיתה מול הסטודנטים. על המרצה לעשות את המקסימום כדי להעביר חומר הנראה לו חשוב ביעילות ובאופן שהסטודנטים יוכלו ללמוד ממנו בקלות ובתקווה שגם בהנאה. אני מאמין שעלינו לעזור לכל אחד מהסטודנטים להתמודד עם קשייו ולאפשר לכל אחד מהם להתקדם ולהשלים את התואר אותו הם מבקשים להשיג. אני מאמין שיש להתייחס לכל אחד מהסטודנטים בכבוד. במשך השנים שאני מלמד בטכניון, מעולם לא התייחסתי בחוסר כבוד לסטודנט ומעולם לא נתקלתי בסטודנט שהתייחס אלי בחוסר כבוד. במסגרת פעילותי האישית במחקר בניהול זיכרון של מערכות מחשב, הפכתי למומחה בתחום ולמדתי רבות לעומקו ולרוחבו. משום כך, יצרתי מאין קורס חדש וייחודי מסוגו בעולם בניהול זיכרון. הקורס שפיתחתי מעביר לסטודנטים בטכניון את הידע הרב שרכשתי ומעניק להם יתרון על בוגרים שלא למדו קורסים עמוקים במערכות מחשב. יתרונות אלו הנרכשים בטכניון מאפשרים לבוגרינו להוביל את התעשייה כולה ולהצטיין בתחום בו הם עוסקים. בנוסף להעברת הידע העמוק שאנו רוכשים במחקר שלנו, עלינו גם לדאוג להעברת הידע הבסיסי באופן הטוב והמעניין ביותר. לא ניתן להקים בנין רב קומות בלי לבנות יסודות עמוקים וחזקים. על כן אני מאמין שעלינו להשקיע זמן רב בהקניית ידע בסיסי בעת לימוד הקורסים הבסיסיים של הפקולטה. לימדתי במשך שנים רבות את הקורס בתורת החישוביות והשקעתי רבות בהעברתו בצורה מעניינת, מופשטת ויעילה. חיברתי בין החומר התיאורטי מאוד המועבר שם לבין העובר עלינו בחיי היומיום כמתכנתים וכמשתמשים בתוכנות מחשב. במהלך השנים, הרווחתי רבות מקריאת המשוב של הסטודנטים במשאל המרצה הטוב ומשיחות עימם. כל ההערות תרמו לשיפור הוראתי, שנאמר ”מכל מלמדי השכלתי“. בתחילת השיעור הראשון בסמסטר אני מודיע לסטודנטים שניתן תמיד לתאם איתי פגישה גם מחוץ לשעות הקבלה ושאני תמיד שמח לענות על שאלות במהלך ההרצאה ומחוצה לה. לרוב, עידוד מסוג זה גורם לסטודנטים לשאול יותר שאלות ולברר את הנושאים הלא ברורים במהלך השיעור. אני מאמין באווירה טובה ומעודדת. במהלך ההרצאות, אני משתדל לעודד סטודנטים לשאול שאלות ולוודא שחומר מסובך נקלט. אני שמח להסביר שוב ושוב את החומר בדרכים שונות, עד שהדברים מוטמעים. אני מאמין שהמרצה והסטודנטים עובדים יחדיו להשגת אותה מטרה של הקניית ידע וככל שישתפו פעולה טוב יותר, כך תושג המטרה באופן יעיל ומלא יותר. אני משתף פעולה באופן מלא ואף מעבר לכך עם המשאבים הרבים שהטכניון מקצה לסטודנטים עם צרכים מיוחדים ומשתדל מאוד לגלות רגישות כלפיהם. הקורסים המתקדמים אותם אני מלמד כיום הם בעלי חשיבות פרקטית. לכן, לדעתי, חשוב לשמור על עדכניות דינאמית של החומר מול הנעשה בתעשייה כיום. המטרה העיקרית שלי היא שסטודנטים המסיימים את הקורס יבינו גם את הרקע התיאורטי, גם את חזית הידע בתחום וגם את המצב העדכני של התעשייה בתחום בימים אלה.