ד”ר יסכה גולדפלד – הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

yiska170אני רואה חשיבות עליונה בהוראת דור חדש של מהנדסים, שיחוו את אותה חדווה שאני חשה למקצוע, שייהנו מעצם הלימוד ומהידע אותו הם רוכשים ולא רק מעצם ההצלחה בתרגיל או בבחינה. אני מאמינה שמעבר לחינוך למצוינות, חשוב להעביר לסטודנטים את רוח ההנדסה ואת היופי הטמון בה. תפיסתי היא, שניתן להשיג יעד זה באמצעות תוכנית לימודים המשלבת את שלושה האספקטים הבאים:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • עידוד חווית התכנון והרגשת ההנדסה ע”י התנסות ישירה ובלתי אמצעית: לדעתי, הוראת ההנדסה צריכה לכלול, מעבר לפתרון מתמטי של הבעיה ההנדסית, גם העברת תחושה פיסיקלית ברורה של התהליכים ושל פתרון הבעיה. קו זה הנחה אותי גם בעת תכנון והקמת מעבדת הסטודנטים החדשה לדינמיקת מבנים, שאותה פיתחתי והקמתי כדי לאפשר לסטודנטים התנסות ישירה עם התופעות הדינמיות ע”י שיתופם הפעיל במהלך המעבדה. כך מתאפשר לסטודנט לחוות את מהלך הניסוי החל מהתכן הקונספטואלי שלו, הרכבתו ובנייתו, ביצוע המדידות ולבסוף – ניתוח תגובת המבנה. ועדת הערכה בינלאומית שביקרה בפקולטה בפברואר 2011 קבעה כי מעבדה זו היא אחת המעבדות המתקדמות להוראה של דינמיקת מבנים.
  • גישור הפער בין ידע נרכש לבין תכנון בפועל: לפני שבחרתי במסלול האקדמי, צברתי ניסיון של מספר שנים בעבודה פרקטית בתכנון באחד המשרדים המובילים בארץ. במהלך עבודתי, נחשפתי לפער בין הידע וההבנה הנרכשים בעת הלימודים לבין יישומם בפועל בתכנון. עם חזרתי לאקדמיה ובחירתי במסלול המשלב מחקר והוראה, ראיתי בגישור הפער את אחת ממטרות ההוראה שלי. כמרצה בקורס תכן (יסודות), שמתי לי למטרה לסייע לסטודנטים לא רק להבין טכנית את החומר הנלמד בקורס הספציפי אותו אני מעבירה, אלא גם ליצור הקשרים לנלמד בקורסים אחרים וזאת, לשם קבלת התמונה הכוללת הנחוצה ליישום הידע הנרכש לכדי תכנון בפועל של פרויקטים הנדסיים.
  • למידה פעילה: אני רואה חשיבות עליונה בהפיכת הסטודנטים לפעילים במהלך ההוראה, הן ע”י קיום דיונים בכיתה והן ע”י שילוב מעבדות מתקדמות במהלך הקורס. שיתוף הסטודנטים בדיונים ובניסויים בזמן השיעור מפתח אצלם את יכולת החשיבה, את היצירתיות, את הביטחון שיש בכוחם לא רק לתת מענה או פתרון נכון אלא גם למצוא פתרונות חדשניים לבעיה.

לסיכום: תהליך המעבר מסטודנט למהנדס נמשך ארבע שנים, בהן מעוצבת דרכו של המהנדס. אחריות גדולה מוטלת על כתפי בוגרינו, מהנדסי המבנים – ומכאן החשיבות הגדולה בעיצוב דרכם ההנדסית. לדעתי, רק ע”י הטמעת הידע ההנדסי בדרך יצירתית, בהתנסות ישירה ובלמידה בלתי אמצעית מתאפשרת הבנה הנדסית מעמיקה שמובילה להצתת ניצוץ היצירתיות בהנדסה בבוגרינו.

לאור זאת, בכל המקצועות אותם לימדתי ובכל פעילויותי בפקולטה יישמתי את אותם עקרונות של שיתוף הסטודנטים ולימוד פעיל ובלתי אמצעי, הן ע”י תכנון והקמת המעבדה לדינמיקת מבנים המתקדמת בארץ, הן ע”י שינויים בתוכניות הלימודים והן ע”י חשיפה הנדסית ושיתוף פעיל של סטודנטים בקורסים השונים.