יחידה אקדמית מצטיינת – הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון

IMG_4400

הפקולטה שואפת ליצור ידע וחדשנות בתחומי הביוטכנולוגיה והמזון ולהכשיר את הדור הבא של המשאב האנושי לדיסציפלינות הללו. הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון היא היחידה בארץ אשר מעניקה תואר ארבע-שנתי בהנדסת מזון ויש לה תפקיד קריטי בהכשרת מהנדסי העתיד של מדינת  ישראל בתחומי המזון והביוטכנולוגיה.

תכנית הלימודים שמה דגש על קורסי ליבה בתחום ההנדסה והמדעים המדויקים ומשלבת מקצועות נוספים מתחומי מדעי החיים והמזון. תכנית הלימודים כוללת מספר רב של קורסים מעשיים ובכלל זה מעבדות ועבודה במתקנים חצי חרושתיים, המאפשרים לסטודנטים ליישם את החומר התיאורטי הנלמד בכיתה, להכיר את שיטות העבודה המקובלות בתעשייה, ובכך להטמיע בצורה יסודית את חומר הלימוד.

הפקולטה מקפידה על יחס אישי לכל סטודנט וקשובה לתת מענה תוך התאמה לצרכיו.  רמת השירות שהסטודנטים זוכים לה בפקולטה היא מהגבוהות בקמפוס. ניתן למצוא ביטוי למצוינות הפקולטה בשירות בין היתר בפרויקט החונכות שהובילה הפקולטה, תמיכה בסטודנטים מהמגזר הערבי, תכנית מצוינים, פיתוח והנגשה של חומרי עזר ללמידה, רגישות לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים ועוד.

לימוד חוויתי הוא נדבך חשוב בפילוסופיית ההוראה של הפקולטה. כאשר כבר בסמסטר הראשון ללימודיהם, במסגרת קורס ‘מבוא להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון’ הסטודנטים מתנסים בבעיית ‘עץ הפוך’, קרי, פתרון בעיות מורכבות בעלות אינסוף פתרונות, תוך הפגנת חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא. פרויקט לדוגמא: יצירת סוללה ביולוגית ע”י חיקוי מנגנון יצירת חשמל של הצלופח.

דוגמאות נוספות ניתן למצוא בקורס החובה “מיקרוביולוגיה כללית” שבו חברי הסגל, פרופ’ סימה ירון ופרופ’ עודד ב’זה, אימצו שיטת לימוד חדשנית ויצירתית, המשלבת בין עולם המדע לאומנות ובפרויקט
ה iGEM.

תכנית הלימודים מציעה לסטודנטים התמודדות עם נושאים אמתיים מעולם היום יום. כך לדוגמא בקורס אנליזה של מזון העוסק בתקני מזון ותוויות, הסטודנטים מכינים מוצר מזון לבחירתם, כולל תווית תקנית עבורו לפי תקן ישראלי 1145, שמוצגים במסגרת יריד מזון בסיום הקורס. במעבדה ל”מיקרוביולוגיה של מזון” לומדים על חיידקים לקטיים ומכינים בעזרתם חמוצים. ב”קורס מתקדם בהנדסת מזון” הסטודנטים מפסטרים מיץ תפוזים בשיטות שונות ואח”כ מתקיימים מבחני טעימה השוואתיים. במסגרת “המעבדה באנליזה של מזון וחומרים ביולוגים” הסטודנטים בודקים קפאין במשקאות שהם מביאים מהבית ועוד.

לצד התכנים האקדמיים, הפקולטה מקפידה על טיפוח האקלים החברתי. הפקולטה תומכת בפעילויות לטובת הסטודנטים, ביניהן: קומה מארחת, מפגשים מחברים בין סטודנטים לבוגרים, מפגשי פיצה וביוטכנולוגיה המעודדים את הסטודנטים להמשיך ללימודים מתקדמים, הצגת פרויקטים ועוד.

 

השילוב של קורסים כמותיים ותיאוריים יותר, החשיפה למרצים רבים ושיטות הוראה מגוונות, העבודה המעשית והפרויקטים, מכשירים מהנדסים איכותיים, בעלי יכולת חשיבה וחקירה, אשר יכולים להוביל את התעשייה החדשנית במגוון התחומים של מזון וביוטכנולוגיה.