פרופ”מ גיא ברטל – הפקולטה להנדסת חשמל

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

פילוסופיית ההוראה

בחמש השנים האחרונות אני מלמד את הקורס לתלמידי הסמכה “גלים ומערכות מפולגות” בהנדסת חשמל. לבקשתי, אני מלמד אותו מדי סמסטר.

האתגר שלקחתי על עצמי, עם כניסתי להוראה, היה להנגיש את תכני הקורס לכלל הסטודנטים, תוך שמירה על רמתו הגבוהה. המפתח לכך הוא מציאתה של נקודת האיזון בין היותי מרצה “ידידותי” לסטודנטים לבין החובה לגרום להם ללמוד (ו”להזיע”) כדי להפנים את החומר שהוא, לעיתים, לא טריוויאלי. אני מיישם פילוסופיה זו בדרכים הבאות:

אני מייחס חשיבות רבה להבנה העמוקה של התהליכים והמנגנונים הגורמים לתופעות השונות אותן אני מלמד בקורס. חשוב לי שהסטודנטים יבינו את המקור לנוסחאות אותן הם מקבלים. לשם כך, נעזרתי רבות בהמחשות ובהדמיות.

את ההרצאות אני מעביר כמצגות אותן אני משפר מדי סמסטר. המצגות מאפשרות לי לשמור על מסגרת שיעור מסודרת, הדגשת התוצאות החשובות ושילוב אנימציות העוזרות להמחשה. במקביל, אני מפתח על הלוח נושאים הדורשים העמקה או נקודות שהועלו ע”י הסטודנטים במהלך השיעור.

כדי לבדוק את רמת ההבנה ולהבדיל בין הסטודנטים שחקרו את הנושאים לעומק לבין אלו ששיננו נוסחאות, אני בונה את הבחינה בצורה מדורגת. מטרתי היא, שסטודנט שלמד את החומר בצורה שטחית אך מקיפה, יוכל לעבור את הבחינה בעוד אלו שלמדו לעומק, ייהנו מציון גבוה. אני מקפיד מאוד על נוסח הבחינה ועל היותה מסוגננת (גם אם קשה לעתים).

אני מייחס חשיבות עצומה להבנת החומר ומוכן לתרום מזמני על מנת לענות לשאלות, לחדד נושאים בעייתיים, להגביר את המוטיבציה של הסטודנטים ולעורר את סקרנותם.

חשוב לא פחות מהמאמצים בהוראה, הוא היחס לסטודנטים. יחס נאות משפר את אמון הסטודנט במערכת ואת חוויית הלמידה גם בקורסים מאתגרים ולעיתים לא אהודים. המפתח לכך הוא להיות קשוב לסטודנטים הן במהלך ההרצאות והן לשאלות הנשאלות בשעת הקבלה, דוא”ל וכו’. גם לשאלות הנשאלות מחוץ להרצאות אני מתייחס בכבוד וברצינות גם אם מגיעות מחוסר הבנה בסיסי.

 

מתוך חוות הדעת של הסטודנטים

מרצה תותח. הכי חשוב, דואג לכולם. מגיע לו לקבל מרצה מצטיין על הדאגה היתרה, שלא מובנת מאליה, למילואימניקים.

גיא מרצה ממש טוב וממש נחמד. אכפת לו מאוד מהסטודנטים והוא מעביר את החומר בצורה מסודרת וברורה מאוד. הוא יכול להוות דוגמא למרצים אחרים בפקולטה.

מרצה מצוין! מעביר את החומר בצורה ברורה, מעורר עניין, עונה על שאלות.

מרצה מצטיין! גם מעביר את האינטואיציה הפיזיקלית וגם עוזר לכל מי שצריך!

תותח אמיתי, קשוב ואכפתי. ניכר שחשוב לו מאוד שנבין את החומר.

מרצה מעולה! ריגורוזי, מסודר, סובלני ונעים מאוד לסטודנטים.

 

מתוך מכתבו של בוגר

במהלך התואר הייתי הרבה במילואים. פניתי אליך מספר פעמים לתמיכה ולעזרה ותמיד עזרת לי, הן מבחינה אקדמית והן במילה טובה ובעידוד. רציתי פשוט לומר לך תודה רבה על כל העזרה. בזכות אנשים כמוך, הטכניון נחשב למספר אחת בארץ מבחינת עזרה למילואימניקים.