פרופ’ רן אל-יניב – הפקולטה למדעי המחשב

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ’ אל-יניב

הוראה איכותית דורשת השקעת מאמץ וזמן רבים. אמונתי היא, שבהיותי נותן שירות המקנה ידע, עלי לספק לתלמידי את ההוראה האיכותית ביותר, כך שילמדו את החומר הלימודי לעומקו ויבינו אותו על בוריו. ההנאה והסיפוק בסיומה של כל הרצאה מוצלחת ובסיומו של כל קורס מוצלח בכלל, הם הישג גדול ומתגמל עבורי.
אני מאמין של הרצאה, ואף ניהולו של כל קורס שלם, צריכים להיעשות במסגרת רב-שיח ביני לבין הסטודנטים. הרב-שיח מייצר אינטראקציה לימודית שבה יש ביכולתי לזהות נקודות שבהן ההבנות של הסטודנטים הן חלקיות בלבד ולגשר בינן לבין ההבנות הנדרשות. נוכחתי שרב-שיח נוסך בקרב הסטודנטים תחושה לימודית חיובית, בכך שאני מודע למצבם ולמידת בקיאותם והבנתם את החומר הנלמד, וכך יכול ללמד אותם כך שיבינו.
אני מקצה זמן ומשאבים לרב-שיח פורה עם הסטודנטים במהלך השיעור ומחוצה לו בפרט, חשובה לי אווירת לימודים נינוחה. לכן אני מעניק יחס מכבד לכל שאלה או לכל גילוי של חוסר הבנה ואני משתדל להעביר מסר חד וברור, לפיו כל שאלה ראויה ותזכה לתשובה ברורה ומספקת. אם אילוצי זמן לא מאפשרים להשיב תשובה הולמת, אני מזמין את השואלים להיפגש עימי מיד לאחר השיעור או בשעת הקבלה.
לדעתי, למהימנות המרצה יש משקל מכריע בבניית אמון התלמידים כלפיו. לכן עדיף לומר “לא יודע” כאשר איני בטוח בתשובה ותמיד לחזור עם תשובה מדויקת בהרצאה הבאה. כך אני מקווה להנסיק את תהליך הלמידה והחשיבה ולא לכוון אך ורק לתשובה הסופית.
ההרצאות המהנות והמספקות ביותר עבורי הן אלה שבהן נרקם רב-שיח חי ותוסס ביני לבין התלמידים, המאיר את החומר מזווית חדשה ומרעננת.
אחד האתגרים העומדים בפני מרצה שמעוניין לקיים רב-שיח אפטיבי במהלך ההרצאה, הוא הקושי המנטלי של העיסוק המשולב והבו-זמני בהעברת החומר על פרטיו תוך התמקדות בתלמידים. עם השנים, גיליתי שהמפתח לפתרון הבעיה הוא העלאתה של רמת המוכנות לדרגה כזו, שבמהלך השיעור אהיה חופשי לחלוטין מאחזור, שליפה או שחזור פרטים הנחוצים להעברת החומר. האפקט מניב תגמול משמעותי. אני מסוגל לנהל את השיעור באופן נינוח וחופשי ממגבלות טכניות וחרדות שכחה וכך אני פנוי להקשיב לתלמידים, לנהל איתם רב-שיח ולנפק הסברים בהירים יותר.
אני מאמין שאמינות המורה משפיעה רבות על הכבוד שהסטודנטים רוחשים לקורס ועל רמת הרצינות שלהם כלפיו ומכאן נגזרת, במידה משמעותית, גם רמת המוטיבציה להשקיע בקורס. כללי משחק ברורים באשר לנדרש בקורס, מוצגים ללא כחל ושרק בתחילת הקורס ובמהלכו: שיעורי בית, מבחנים, קדמים, מידע והודעות, פניות לעזרה, העתקות וכיו”ב.
אני מאמין שכדי לעורר את הסטודנט למאמץ למידה משמעותי, יש צורך לגרום לו להאמין שהמאמץ שלו יניב פירות. ע”י הסטנדרט שאני מציב לעצמי בכתיבה, בבדיקה ובפתרון של כל תרגיל ומבחן, בדוגמה האישית שאני משתדל לתת ובמאמץ שאני משקיע בלהשיב על כל שאלה עד תום, אני מבקש לבנות את אמונו של הסטודנט שאכן, המאמץ שלו הכרחי ומשתלם.
אני מאמין שכללי משחק ברורים, הנמסרים לתלמיד ונאכפים במלואם, משרים אווירה של הוגנות ושקיפות אני שואף שלסטודנטים שלי יהיה ברור שאין שום טעם לנסות להשקיע את מרצם בהשגת הנחות והקלות, אלא מוטב להם להתמקד בלמידה. עם זה, לעתים אני נתקל במקרים של בעיות אישיות על רקע של שירות במילואים, לקויות למידה, בעיות רגשיות או רפואיות וכיו”ב. במקרים בהם אני חש שאין בידי כלים המספיקים לבחון את המקרה לגופו (כך מרביתם, למעט מילואים), אני מפנה אותם לגורמים טכניוניים המתמחים בכך ופועל לפי עצותיהם. פניות מוצדקות זוכות תמיד למענה הולם והוגן.

אני מקפיד במיוחד להתחשב בקושי העצום של סטודנטים שנאלצו להיעדר במהך הקורס מפאת יציאה לשירות מילואים ממושך ומשתדל מאוד לספק להם פתרונות הולמים ואף הדרכה אישית בנוגע לאופן בו ניתן להשלים את החומר החסר.
עבורי, שיפור השירות לתלמידים דורש התבוננות עצמית מתמדת, הן מבחינת ההוראה והן מבחינת ההתייחסות ההוגנת והמכבדת לתלמידים. ציוני המשוב מסייעים לי רבות בסימון נושאים כלליים בהם כדי להתמקד.
עבורי, זהו כנראה מסע שאינו מסתיים, אולם גיליתי לשמחתי שהתעסקות שיטתית בשאלות אלה מניבה, אט אט, שיפורים עקביים.