הפקולטה להנדסת חשמל

הפקולטה להנדסת חשמל הינה הגדולה בטכניון, והמחלקה ההנדסית הגדולה בישראל – למעלה מ- 2200 סטודנטים לומדים בה במסגרת לימודי התואר הראשון ותארים מתקדמים. כ- 15,000 בוגרים סיימו את לימודיהם בפקולטה במשך 80 שנות קיומה. בוגרים אלה הובילו את תהליך השינוי של ישראל מארץ חקלאית למדינת היי-טק, ומהווים בה כיום את עמוד השדרה של התעשייה עתירת הידע, האזרחית והביטחונית.

הנדסת חשמל מודרנית היא דיסציפלינה רחבה, המתפתחת בהתמדה ומשתנה במהירות, ומקיפה מגוון טכנולוגיות בתחומי הנדסת המחשב, תקשורת, עיבוד אותות ותמונות, התקנים אלקטרוניים, אלקטרו-אופטיקה, אלקטרומגנטיות, דימות רפואי, מערכות הספק, רובוטיקה, מערכות בקרה, למידת מכונה, ועוד. המטרה החינוכית של הפקולטה, מתחילת דרכה, היא להכשיר מהנדסים וחוקרים בעלי ידע עדכני, וכן גמישות הנחוצה כדי להתמודד עם אתגרי העתיד. הפקולטה שואפת להקנות לבוגריה יסודות עמוקים ואיתנים של ידע בסיסי העומד במבחן הזמן, ולהעניק להם הבנה של עקרונות תיאורטיים אשר יאפשרו להם למידה מתמשכת, מחקר ויזמות במשך שנים רבות.

מבנה הלימודים בפקולטה מתוכנן להגשמת שני יעדי החזון החינוכי: הכשרת מהנדסים בעלי ידע בסיסי עמוק לקריירה ארוכת שנים בתעשייה חדשנית ודינמית, והכנת הדור הבא של חוקרים אקדמיים. אתגר מרכזי הוא המספר הגדול של הסטודנטים לתואר ראשון, אשר נגזר מצרכי המדינה והביקוש הגבוה. בעקבות ההתרחבות וההשתנות המהירה של הנדסת חשמל, תכנית הלימודים דורשת התחדשות מתמדת, ולכן היא בתהליך דינמי בלתי פוסק של הערכות מצב ושינויים. דבר אחד לא השתנה בעשורים האחרונים: תוכנית הלימודים בפקולטה היא מאתגרת וברמה העולמית הגבוהה ביותר. ראוי לציין שהמקצועות הנלמדים בפקולטה נחשבים מהקשים בטכניון, ברמת הקושי של החומר הנלמד, בהיקפו, וברמת ההשקעה הנדרשת.

תכניות הלימוד הן ״הצהרת הכוונות״ של הפקולטה. למימוש הכוונות יש צורך בסגל הוראה מובחר, במאמצים תמידיים לשיפור איכות ההוראה, ובתשתית טכנולוגית ומעבדתית נרחבת ועדכנית. מגמת שיפור מתמיד בציוני ההוראה והפרסים האישיים של חברי סגל בכיר וזוטר בשנים האחרונות היא מקור גאווה לפקולטה. התשתית המעבדתית הנרחבת להוראה בכל תחומי הנדסת חשמל מהווה אף היא מקור גאווה וייחוד של הפקולטה.

הצלחת הפקולטה קשורה באופן הדוק לשיתוף פעולה עם התעשייה. הפקולטה מקיימת מועדון תעשייתי, בו חברות מרבית חברות ההי-טק העיקריות, ומציעה קורסים אינטנסיביים מיוחדים למהנדסים בחברות אלה. בנוסף קיימים קשרי מחקר רבים עם התעשייה.

מעל ומעבר לכל אלה, הצטיינות הפקולטה מבוססת על שותפות עם הסטודנטים בהשגת המטרות החינוכיות. הפקולטה מקיימת מערך תמיכה נרחב בסטודנטים, שנועד לתת מענה לכל הבעיות המתעוררות במהלך שנות הלימוד. בגוף כה גדול של סטודנטים  מתעוררות בעיות ובקשות מסוגים שונים, וריכוז הטיפול בהם בידי ועדות ויועצים ייעודיים מבטיח טיפול מקצועי ואחיד לכולם, תוך שמירה על סטנדרטים אקדמיים ומקצועיים. לפקולטה להנדסת חשמל מסורת ארוכת שנים של התחשבות במילואימניקים וסיוע בחזרתם ללימודים לאחר שירות המילואים, ולשם כך הקצתה איש סגל שימלא תפקיד פקולטי המוקדש אך ורק לטיפול במשרתים במילואים. הפקולטה פועלת בהתמדה ביחד עם נציגי הסטודנטים לשיפור היבטים אקדמיים ומנהלתיים בחיי הסטודנטים בפקולטה, לטיפוח אקלים חברתי, תכנון השינויים בתכנית הלימודים, תכנון משותף של מערכת השעות והבחינות, איזון עומס מטלות וכדומה.

הסטודנט לשעבר, משה ינאי, יכול להביט בסיפוק אל אווירת הלימודים בהווה, והסטודנטים של היום יכולים לצפות בשמחה לאתגרים המקצועיים של המחר.