פרופ”ח דן מרדכי – הפקולטה להנדסת מכונות

הזכות שניתנת לי כחבר סגל בטכניון להוביל דורות של סטודנטים, שיתרמו לפיתוחה המדעי והטכנולוגי של מדינת ישראל, היא הקו המנחה אותי בכל הפעילויות האקדמיות שלי. זכות זו היא גם חובתי כחבר סגל ומתוך הבנה זאת אני פועל בבואי להכשיר וללמד את הסטודנטים סביבי.

בעיניי הדרך להשגת היעד של הקניית הידע, הן בהרצאות מול תלמידים ברמות השונות והן בעבודתי עם תלמידי המחקר, נעשית על ידי עידוד הסקרנות והתשוקה לידע. התשוקה לדעת, אם כמרצה בפני כיתה או אם כמנחה תלמידי מחקר, חשובה בדרך לבניית יסודות מוצקים של הבנת החומר. אם הצלחתי במשימתי זאת, הרי שהקניתי לתלמידי את הכלים המדעיים וההנדסיים הדרושים כדי ללמוד, להבין ולהתפתח מקצועית גם לאחר שיעזבו את ביתם בטכניון. על מנת לעורר אצל הסטודנטים את הרצון ללמוד ולחוות את החומר, יש לספר את סיפור הידע בצורה מובנית ומסודרת על מנת לעורר בהם עניין. הבניית סיפור הידע גם באה לידי ביטוי בחינוך של תלמידי המחקר, כדי שידעו להעביר את הידע שצברו במהלך המחקר שלהם. אך, לא אוכל להגדיר את עצמי כמורה בלי תלמידיי. הביקורת שלהם היא דבר חשוב בעיניי, ואני מתייחס אליה בכובד ראש. כמרצה, תפקידנו להוביל את הסטודנטים לעבר הידע, ומוטלת עלינו האחריות לבדוק בכל צעד וצעד אם אכן אנו עושים זאת, והאזנה לרחשי ליבם היא חלק מכך. באשר תהיינה ההחלטות אותן אני מקבל, אני דואג שהן תתבצענה בשקיפות ובהוגנות.

אין לי ספק שתמיד יהיה בנו את המקום לגדול ולהשתפר, ובעידן בו התקשורת עוברת לרשתות החברתיות או לאפליקציות בטלפון הנייד, אני מרגיש שעליי למצוא ולהמציא את גישות ההוראה שלנו כל הזמן מחדש, על מנת לעמוד בשינויי הזמן. אך מעל לכל, אין שני בעיניי לתקשורת האנושית, והתרומה האמיתית של המרצה בעיניי מגיעה מהיכולת שלנו לגעת בכל אחד מן התלמידים היושבים בכיתה. נקודה זו היא אולי החשובה ביותר בתפיסת ההוראה שלי – כלי ההוראה המרכזיים בהם אני משתמש הם הראש והלב. אני מחויב תמיד לזכור שיושבים מולי בראש ובראשונה אנשים צמאי ידע. עליי להתבונן גם דרך העיניים שלהם, תוך מתן כבוד לסטודנטים, יצירת ערוצי תקשורת עימם והאזנה לתחושותיהם. הכיתה בעיניי היא מיקרו-קוסמוס של מדינת ישראל במיטבה, וניתן למצוא בה את כל המרכיבים של החברה הישראלית. זהו אתגר רב מעלה בעיניי להכיל את כולם ולהתייחס לכולם כשווים, על מנת להעניק לכולם הזדמנות שווה. תחושת שליחות זאת והידיעה שאנו מעניקים הזדמנות לכל אחד ואחת להתקדם ולהפוך להיות דור המהנדסים והחוקרים העתידי של מדינת ישראל היא תמצית המימוש הציוני בעיניי.