פרופ”ח יואב לבני – הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון

בעידן בו קצב השינוי מסחרר והיכולת לחזות את התפתחויות העתיד כה מצומצמת, מחובתנו לחנך את הדור הבא ליצירתיות פורצת גבולות, ולחזק את החוזקות האישיות של כל תלמיד, תוך העצמה אישית, עידוד סקרנות, חתירה להבנה והקניית כלים ללמידה עצמאית לשם התמודדות עם כל אתגר עתידי, תוך עידוד למצוינות.

למידה מתוך סקרנות, זכירה ויישום מתוך הבנה

האור הניצת בעיני סטודנט, כשבעקבות ההסבר שלי לפתע גילה דבר חדש שלא ידע, או הבין דבר שהתקשה בהבנתו, גורם לי סיפוק אדיר.

ההוראה שלי מתמקדת מחד בעידוד הלמידה מתוך הסקרנות ובהקניית המוטיבציה לחקור ולשאול שאלות, שהן המנוע של המדע. מאידך, מניסיוני האישי, קל לי לזכור וליישם דברים שהבנתי היטב, לכן אני מתמקד בהקניית הבנה טובה יותר שתסייע לזכור את עקרונות התרמודינמיקה שמהווים בסיס לתהליכים בטבע, את מבנה החומרים והעקרונות המאפשרים את קיום החיים על פני כדור הארץ, שכן ההבנה פותחת בפנינו את האפשרויות ליצור ולפתח טכנולוגיות חדשניות לטובת האנושות והעולם.

שילוב מחקר והוראה

אחד הכלים בהם אני משתמש לעידוד למידה מתוך סקרנות ולחיזוק ההבנה, הוא שימוש בדוגמאות המחשות והדגמות. להגברת העניין אני משלב בהרצאותיי מחקרים רלוונטיים מתוך המעבדה שלי, וכאשר אני משתף את הסטודנטים בתובנות שרכשתי, בתגליות ובהמצאות שנבעו מהן, אני חש שההתלהבות שלי מדבקת את הקהל, וההקשבה בשיאה.

עידוד למידה פעילה, חדשנות ויצירתיות אישית

במסגרת ההוראה אני מעודד את הסטודנטים למעורבות אישית יצירתית, לא רק בלמידתם האישית, אלא בתהליך ההוראה לקבוצה כולה. אני משיג זאת על ידי יוזמה ייחודית בה החלתי לפני מספר שנים, של “משימות בונוס“, המוגדרות כ“משימות התנדבותיות שמטרתן הגברת העניין וההבנה של כלל הסטודנטים בקורס בהווה ובעתיד”. התוצרים (למשל סרטונים) משולבים בחלקים הרלוונטיים בקורס. בתמורה מקבלים הסטודנטים נקודות בונוס לציון הסופי, על פי החדשנות והאיכות המדעית וההוראתית של התוצרים.

אוירה נעימה ומכבדת, והתחשבות בסטודנטים

עיקרון חשוב נוסף בפילוסופיית ההוראה שלי הוא יצירת אוירה נעימה וחיובית בכתה המעודדת שאלות ומכבדת את הסטודנטים, גם אם תשובתם הייתה שגויה. השאלות הכרחיות ללמידה וחשוב לי מאד שלסטודנטים יהיה נעים בכתה, ושלא יחששו מלפנות אלי ולשאול, גם מעבר לזמן השיעור. אני נותן יחס שווה ומכבד לכל הסטודנטים בלי הבדל דת, מין, מוצא או הישגים.

אחד האמצעים שאני מיישם לשם התרשמות שלי ושל הכתה מתוצאות הלמידה במהלך הקורס כולו, הוא הצגת רשימת שאלות מעניינות שהקורס עונה עליהן בשיעור הראשון, ואת אותה הרשימה גם בשיעור האחרון. זה מאפשר לי ולכתה להתרשם מהמספר הגדול הרבה יותר של הסטודנטים היודעים לענות בשיעור האחרון בהשוואה לראשון, ונותן לי אינדיקציה אילו נושאים דורשים הבהרה נוספת…

עידוד משוב, ושיפור מתמיד

אני מזמין משוב של הסטודנטים, גם במפגשים אישיים, ומעבד את המשוב לשם שיפור מתמיד.