פרופ”ח אביגדור גל – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול

galbig

מתוך הנימוקים להגשת מועמדותו של פרופ‘ גל לפרס:

אביגדור מהווה דוגמא להוראה מצוינת הן בנושאים בסיסיים והן בנושאים מתקדמים. הוא מחנך דור חדש של מהנדסי מערכות מידע הן ברמת ההשכלה הבסיסית והן ברמה המחקרית, ומהווה דוגמא לאחרים. אביגדור מתבלט הן בהוראה והן במחקר. הוא הוביל דרך חדשה לטיפול במודלים הסתברותיים להתאמות סכמות נתונים והנחיל אותה לסטודנטים רבים. הענקת פרס ינאי לאביגדור גל תהיה הכרה בעמל הרב שהשקיע בהוראה מצוינת ברמות שונות ובמצוינותו בניהול, ארגון ופיתוח מערכות הוראה.

מדברי הסטודנטים:

”באמצע הסמסטר המרצה העביר שאלון כדי לראות אם אפשר לנסות לשפר דברים בקורס לפני שהוא נגמר, כדי להכין אותנו יותר טוב. ההערות שניתנו נלקחו לתשומת לב צוות ההוראה ויושמו בצורה הטובה ביותר. כל הכבוד“. ”אחד המרצים הכי טובים שהיו לי בכל התואר. רואים שאכפת לו מהסטודנטים“. ”אחד המרצים הטובים יותר שזכיתי ללמוד אצלם. מעניין, מובן, מלמד בקצב טוב, יחס מעולה לסטודנטים. מראה כי אכפת לו מהקורס ומהסטודנטים, תמיד עומד בזמנים, נשאר בכיתה גם בהפסקות אם יש לאנשים שאלות“. ”אחד המרצים הטובים ביותר שנתקלתי בהם. מעבר לכך, הוא אדם מדהים וטוב לב, מדבר בגובה העיניים, מגלה יחס נאות כלפי כולם, מעביר את החומר בצורה מעניינת מאוד. הוא מתחשב בסטודנטים, כולל המילואימניקים. חשוב לו שהחומר יועבר בצורה מושלמת. כן ירבו, חזק ואמץ“. ”מרצה מעולה, מילים לא יספיקו. יודע להיות נחמד ולבבי אך עם זאת, מעביר את החומר בצורה נפלאה ומרתקת. לא הייתי מהססת לקחת עוד קורסים שלו, אפילו אם הם נחשבים לקשים“. ”ההרצאות היו מובנות מאוד והיה יחס נאות. הרמה של הקורס גבוהה מאוד, אך הרגשתי כי אתה נותן את הכלים להתמודד איתה“. ”המרצה הכי טוב שהיה לי עד היום מבין מרצי הפקולטה“. ”אחד המרצים שנהניתי בשיעוריו הכי הרבה. למרות שנכשלתי בקורס, זה עדיין לא מונע ממני להעריץ אותו. האווירה בכיתה והדרך בה הוא מלמד גורמים לך לאהוב את הקורס למרות שהוא אחד הקורסים הכבדים והקשים (מבני נתונים ואלגוריתמים)“.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ‘ גל:

להבנתי, הוראה אוניברסיטאית לתואר ראשון היא סוג של מחקר מודרך בקפדנות, כאשר כל סטודנט מובל דרך התובנות והבנייה הפורמלית של הטיעון, עד לתוצאה הרצויה. קורסי הבסיס אותם אני מלמד הם תערובת של תיאוריה ומערכות. הסטודנט בקורסים אלה נתקל בקשיים שונים וכדי לסייע להם להתגבר על קשיים אלה, אני נוקט בשיטת למידה רב מערכתית: הרצאה: החומר המועבר בהרצאה צריך להיות ברמה בסיסית ומובנת לסטודנטים. עלינו לוודא שכל סטודנט הקשוב לשיעור יבין את הנלמד. תרגול: מטרת התרגול היא להעלות את רמת ההבנה של החומר. בעוד שההרצאה מספקת משנה סדורה של הנושא, התרגול בוחן אספקטים שונים של חומר הלימוד דרך שאלות ותשובות. מעגל עמיתים: במעגל זה, הסטודנטים חשים בנוח לחשוף את נקודות החולשה בהבנת החומר. עם זאת, הם נוטים להקל ראש בדיון מעמיק בחומר במעגל זה והתוצאה היא שבירת רצף ההוראה בדרך להטמעה מוצלחת של החומר. כדי לעודד מעגל זה, אני מפעיל בקורסים אותם אני מלמד מנגנון של ”שאלות אתגר“, שילוב של טכנולוגיה ולמידת עמיתים. בוחן אמצע: הבוחן (כמגן) מאפשר לסטודנטים לבצע סימולציה לקראת המבחן הסופי, מה שמוריד מחרדת הבחינה. הבוחן גם חושף בפני הסטודנטים את יכולתם ובפני צוות הקורס את נקודות הקושי אותן יש לשפר. אין ספק שהסטודנטים היום מוכוונים לצריכת מידע באופן שונה מאשר בעבר. מדובר בצריכת מידע רב-ערוצית בו זמנית. הבעיה העיקרית בצריכת מידע כזאת היא שטחיות המידע. כדי להתמודד עם האתגר, בחרתי להדגיש את השוני באופן הלימוד הנדרש בקורסים שלי מהאופן בו הם צורכים מידע מחוץ לכיתה על מנת להבטיח ריכוז מתמשך, שיטת ההוראה בה אני נוקט מבטיחה שהתלמיד המתרכז יצליח גם לעקוב אחר החומר הנלמד. קצב השיעור הוא איטי, כל שאלה נענית ובניית הסילבוס היא כזו שהחומר בתחילת הסמסטר פשוט דיו להבטיח שמירב הסטודנטים יעמדו בקצב ו“יקנו“ את הרעיון של למידה מהסוג הישן.