פרופ”ח יואב ערבה – הפקולטה לביולוגיה

aravabig

מתוך הנימוקים להגשת מועמדותו של פרופ‘ ערבה לפרס:

יואב לקח על עצמו את הקורס הקשה להוראה, שהוא חובה בשנה ב‘ – ביולוגיה מולקולרית. יואב דידקטי ומתודי מאוד ומאז שהוא מלמד אותו, הקורס הפך להיות אחד מהקורסים המצויינים בפקולטה. התלמידים נוהרים לקורס ולומדים אותו בשקיקה. התרשמותם מדרך ההוראה של יואב מצוינת ופעמים רבות ציינו שכך צריכה להיות ההוראה בטכניון. מאז קליטתו בטכניון, יואב פעיל מאוד בוועדת ההוראה וביצירת תוכניות לימודים ושיפורן. יואב משנה, משפר ומסדר כל העת את ההוראה ואת פרשיות הלימודים. הוא יוצר מסלולי הוראה עם פקולטות אחרות, מצוות את המורים ה“נכונים“ להוראת הקורסים, מקיים בקרת איכות חמורה ותובענית על ההוראה בפקולטה ודואג לטיפול נאות בסטודנטים. הוא פועל רבות לשפר את איכות ההוראה בפקולטה ולעודד תלמידים, מתרגלים ומורים מצטיינים. רוחו והשפעתו מרחפות תמידית על ההוראה בפקולטה.

מדברי הסטודנטים:

”כיף ללמוד אצל יואב ערבה“; ”מרצה מעולה, באמת משקיע בהכנת השיעורים והחומר כראוי. כל הכבוד“; ”ההרצאות והקורס מעניינים מאוד, תורמים ומהנים. ההסברים ברורים ומובנים. תודה רבה“; ”אחלה מרצה. החומר לא קל, אך מוסבר כראוי ובאיטיות הדרושה“; ”היתה לי זכות להכיר אותך וללמוד ממך את הדרך“; ”גישתך המקצועית ושאיפתך המתמדת למצוינות תורמות לא רק להגברת העניין בקורסים שאתה מלמד, אלא גם לשיפור תחושות הסטודנטים והאווירה הלימודית בטכניון“.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ‘ ערבה:

פילוסופיית ההוראה שלי מבוססת על הרעיון שכל תלמיד רוצה להגיע להישגים הגבוהים ביותר ותפקיד המורה להוביל אותו לשם. מורה צריך להציג בפני התלמידים דרכים אל הידע ולעזור להם להתקדם בדרכים אלה. מורה צריך לבנות תכנית לימודים שתוביל אל הידע המתקדם ביותר בתחום וליישם שיטות הוראה שיגרמו לתלמיד לממש את תכנית הלימודים. על פי פילוסופיה זו אני פועל: מחד, אני בונה תכניות לימוד מאתגרות ומעמיקות. מאידך, אני משתמש במגוון שיטות הוראה מבוססות ומקוריות, כדי לעודד את הסטודנטים ללמוד. אני מצפה להישגים רבים מהסטודנטים: ברמה הבסיסית, אני מצפה שרמת הידע של הסטודנט תהיה גבוהה מאוד בתחום הנלמד ותכסה את כל ההיקף הראוי להמשך לימודיו. בנוסף, התלמיד צריך לקבל כלים שיאפשרו לו להתמודד עם נושאים חדשים בצורה קלה יותר. ההישג הגבוה יותר הוא גירוי התלמיד להמשיך וללמוד את הנושא. אני רוצה שהתלמיד יצא בתחושה שהוא לא מיצה את נושא הקורס ושישקיע מזמנו החופשי כדי להרחיב בנושא. ההישג הגבוה ביותר הוא הבאת התלמיד לרמת חשיבה ועניין שיגרמו לו לשאוף לקדם ולפתח את התחום הנלמד. אני מאמין שציפיות גבוהות מהסטודנט גורמות לו לשאוף גבוה יותר ולהגיע רחוק יותר, בדיוק כמו שהציפיות הגבוהות של הסטודנטים גורמות לי להיות  מורה טוב יותר. אני מאמין שהסטודנטים הגיעו לטכניון כדי ללמוד ברמה הגבוהה ביותר ואסור לנו לזלזל בהם. ההשקעה של מורי הקורס נותנת לתלמידים הרגשה שיש לנו מטרה משותפת – הצלחה בלימודים. השקעה זו מצדיקה את עצמה כי התלמידים לומדים לאורך כל הסמסטר ורמת ההבנה של החומר היא גבוהה מאוד. יתרה מכך, לי ולמתרגלי הקורס יש משוב מיידי לרמת ההבנה של הסטודנטים ולנושאים שלא הובנו כהלכה. בצורה כזו אני יכול לעדכן את ההרצאות ולתקן בעיות בהתהוותן. אני מעודד לימוד בדרכים אלטרנטיביות, תוך שימוש באמצעים פשוטים כמו שימוש בחידות היגיון, עידוד למטלות יצירתיות (כגון כתיבת חמשירים) או העברת חומר דרך משחק זיכרון. דוגמא אחרת היא הצגת נושאים דרך ניסויים שנעשו, תוך סיפור רקע על עורכי הניסוי. הצגת המחקר דרך הסיפור האנושי, בין אם מדובר בחוקר שזכה בפרס נובל או בחוקר שנדחק מהתודעה הציבורית, גורמת לעניין רב בקרב הסטודנטים. יתרה מכך, פעמים רבות אני מספר על ניסויים שלא צלחו או שהתגלו עם השנים כמוטעים. דווקא דרך הטעויות ניתן להבין טוב יותר את הדרך הנכונה. אני מאמין שמורה צריך ללוות את התלמידים לכל אורך הסמסטר, להיות קשוב להתקדמותם משיעור לשיעור וליצור קשר קרוב איתם. רק בצורה זו אפשר להכיר את הסטודנטים גם בכיתה של 150 תלמידים ולהטביע חותם הן ברמה האקדמית והן בנורמות ערכיות. אלמנט חשוב מאוד בהוראה הוא הערכת ההתקדמות של התלמיד. המורה צריך לבצע הערכה כזו באופן קבוע, בכל שיעור. הערכה המבוססת רק על מבחן בסוף הסמסטר מחטיאה את כל מהות ההוראה מכיוון שאינה מאפשרת למורה לתקן את טעויותיו ולתלמיד להעריך את יכולתו. אני מכיר סטודנטים רבים באופן אישי ויודע לזהות את נקודות החוזק והחולשה שלהם. אני חושב שזוהי דרך מצוינת לדאוג שקורס לא יסתיים בכיתה אלא יימשך לכל אורך הסמסטר. בהתאם לכך, הוראה טובה דורשת מחויבות מלאה של המורה, פיזית ומחשבתית, וקשר מתמיד עם התלמידים. הוראה טובה היא מכלול של שיטות ותכונות שידע מקצועי הוא רק אחד מהן ותכונות אנושיות מהוות חלק ניכר מהן. כל מורה יכול להגיע להישגים גבוהים עם תלמידיו ולקיים הוראה ברמה הגבוהה ביותר, אם רק יהיה קשוב לתלמידיו וישים את ההוראה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו.