פרופ”ח גדי קפלוטו – הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

cape170

מחויבות לכל סטודנט ומוכנות הם העקרונות החשובים עליהם מבוססת ההוראה שלי. אני מאמין שקורס מצליח דורש הכנת חומר בצורה מעמיקה ועדכנית אבל עם זאת, גם סטודנטים נלהבים המוכנים לקחת חלק פעיל בשיעור ע”י שאלות, הערות ודיונים עם חבריהם לכיתה למען השגת מטרה משותפת של למידה. ההצלחה או הכישלון שלי כמורה תלויים ביכולתי להגיע לכל סטודנט ולייצר לכל אחת ואחד בכיתה את הסיכוי והאפשרות להצליח.

לא למדתי הוראה באופן פורמלי, אבל גיליתי שאני אוהב ללמד ולחנך. אני מלמד שנים רבות את הסטודנטים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים קורסים בנושא אנרגיה בבניינים בכלל ותאורה בארכיטקטורה בפרט. הקורס “בקרת הסביב – מאור וחשמל”, בו התחלתי ללמד כמתרגל לפני שנים רבות, הוא קורס חובה ובו אני מנסה לחשוף את הסטודנטים לידע עדכני בנושא אור ותאורה בבניינים מהיבטים שונים, איכותיים וכמותיים. הקורס היה שובץ תחילה במערכת בשנה הרביעית ללימודים, יחד עם נושאים טכניים-הנדסיים של מערכות בניין. אני מאמין בחשיבות האור כחומר בידי אדריכלים, בלי אור לא ניתן לראות צבעים, חומרים וצורות. לכן פעלתי להקדמת הקורס בתכנית הלימודים לשיבוצו הנוכחי, בסמסטר השלישי ללימודים, דבר ששינה אותו מהותית מבחינת התכנים והצורה בה הסטודנטים מתייחסים לנושא, וכן את אופן ההוראה.
קשה ומאתגר ללמד קורס חובה גדול לסטודנטים צעירים ולמרות זאת, אני רואה בכך הזדמנות מיוחדת להשפיע על עיצוב דרכם המקצועית של האדריכלים לעתיד. בכיתה בה נמצאים כ-100 סטודנטים, קל מאוד לסטודנט ללכת לאיבוד וקשה מאוד למרצה להגיע לכל אחד. כל סטודנט בכיתה הוא שונה וכולם מוכנים לעשות הרבה כדי להצליח. כמחנך, אני חושב שחובתי להקדיש מעצמי לכל סטודנט, לעזור יותר למי שמתקשה ולהבטיח שכל אחד בכיתה יתקדם. ברגע שסטודנט מבין את זה, התוצאות מדהימות.
אחרי השיעור הראשון, המיועד להיכרות, להצגת הנושא ודרישות הקורס ולתיאום ציפיות, השיעורים הבאים מתנהלים כדיונים בהם הסטודנטים לוקחים חלק פעיל. בכל פעם, אני מופתע מחדש להיווכח שבכל שנה משהו בקורס השתנה. הדינמיקה עם הקבוצה החדשה שונה ונוצרת מחדש אווירת למידה ייחודית לכיתה. השיעורים מסתיימים בד”כ עם קבוצת סטודנטים הניגשים אלי לשיחה קצרה במספר נושאים, גם אישיים. ההשקעה הקטנה הזאת, של מספר דקות, נותנת כל כך הרבה שלפעמים אלה הדקות הטובות ביותר בשיעור. הרגשת הסיפוק, לאחר שעזרתי לסטודנט בהבנה של מושג או נושא מסוים או ששימשתי לו אוזן קשבת, מרגשת ואין לה תחליף.
בשבילי, ההוראה היא הזדמנות מיוחדת ללמוד ולהתפתח. אני מנסה לפתח את יכולתיהם של הסטודנטים לשאול שאלות. כדי לבנות ידע, יש לתת לסטודנטים את האפשרות להתנסות ולגלות תשובות בעצמם. הדבר נכון במיוחד כשמדובר על אור. קשה ללמוד על אור בתוך כיתה סגורה, לכן חלק ניכר מהתרגול בקורס נעשה מחוצה לה – בבנייני הקמפוס, בחללים הפתוחים ובמעבדה.
בכל הקורסים אותם אני מלמד, אני מצפה לפתח את יכולות הסטודנטים להיות קשובים לצרכים של אחרים ובדרך זו, לעזור דרך מקצוענו לבנות סביבה טובה יותר. גם במקרים אלה, ההוראה שלי מבוססת על אותם עקרונות: מחוייבות לכל סטודנט ומוכנות.