פרופ”ח משה ברוך – הפקולטה למתמטיקה

משה321

פרופ”ח משה ברוך הוא מרצה בחסד עליון, שיודע ללמד חומר קשה בצורה ברורה ומובנת ולקדם כל סטודנט לפי יכולותיו. כל זאת, תוך יצירת אווירה נעימה בכיתה. זכיותיו המרובות בתואר מרצה מצטיין טכניוני, הן עדות לכך. מעבר להוראה עצמה, פרופ”ח ברוך השקיע עבודה רבה בפיתוח ועדכון קורסים ובחברות בוועדות לבדיקה תקופתית של קורסי החדו”א. פרופ”ח ברוך נתן מספר רב של הרצאות לקהל הרחב, בהן הרצאת הפתיחה של תערוכה על מתמטיקאים יהודים בארצות דוברות גרמנית, שנערכה בשיתוף עם מוזיאון המדע בשנה שעברה. הרצאה זו משכה קהל רב וזכתה להדים חיוביים מאוד.

גולת הכותרת של עשייתו בשנים האחרונות היא ריכוז פעילויות הנוער בפקולטה. בפרט, פרופ”ח ברוך יזם ומנהל בכל שנה מחנה קיץ “תומבה” בתורת המספרים, שהוא יחיד מסוגו בארץ. רבים ממשתתפי המחנות, מאז 2007 , ממשיכים לשמור על קשר וחלקם כבר לומדים כסטודנטים בטכניון.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”ח ברוך:

במשך השנים, כמתרגל וכמרצה, אני משקיע מחשבה בתכנון הקורסים ומערכי השיעור כדי שהסטודנטים יהנו מהלימוד ויעריכו את המתמטיקה כמדע חשוב, שניתן באמצעותו להסביר ולקשור תחומים מדעיים והנדסיים רבים. המשימה העומדת בפני היא ללמד את התכנים הנדרשים תוך כדי חווית הצלחה ולהעלות לסטודנטים את הביטחון העצמי כדי להביאם למסלול של צמיחה.

להשגת המטרות הללו אני נוקט במספר אמצעים:

אווירה בכיתה – אווירה נעימה בכיתה מגבירה את הביטחון העצמי של הסטודנטים ומביאה לכך שלא יפחדו מחומר הלימוד וירגישו שהם מסוגלים להצליח. אווירה כזאת נוצרת, בין השאר ע”י קריאה לסטודנטים בשמותיהם ולכן, בכיתות גדולות, אני משתדל להכיר את שמותיהם של 5-10 סטודנטים. זה נותן הרגשת אינטימיות גם בהרצאה גדולה; שימוש בעזרים, המכניסים חיים להרצאה ומבהירים לסטודנטים שהמתמטיקה אינה רק אוסף רעיונות שצצו בראשיהם של אנשים, אלא כלי שבעזרתו ניתן לתאר את המציאות; שימוש בהומור. הצגת חומר הלימוד – בכל קורס יש כמות גדולה של חומר. בתחילתו, אני עונה על השאלות הבאות: מה הן המטרות העיקריות של הקורס; מה הן השאלות המרכזיות שעליהן מנסים לענות; מה הם המושגים המרכזיים בקורס.

תבנית ההרצאה – אני משתדל לחזור על תבנית קבועה ומסודרת. כאשר התבנית חוזרת על עצמה, הסטודנט יודע למה לצפות ויכול להתכונן להרצאה. ידע זה מביא לביטחון. התבנית כוללת: פתיחת ההרצאה; חזרה קצרה על הנושאים שנלמדו; תרגיל דוגמה; הגדה או הגדרות של המושגים החדשים והקשר שלהם לתרגיל הדוגמה; דוגמאות נוספות למושגים שהוגדרו; תכונות בסיסיות של המושגים שהוגדרו וההוכחה שלהם; המשפט המרכזי של הנושא.

מעורבות הסטודנטים בקורס – במהלך ההרצאה, אני מעודד את הסטודנטים לקיים איתי דיאלוג ולהיות שותפים פעילים בקביעת התכנים, תרגילי הבית והבחינות.

לסיכום: הצלחה ראשונית בפתרון תרגילי הבית והבנה בסיסית של מושגי היסוד, מאפשרות לסטודנטים לראות את היופי שבמתמטיקה ומאפשרות לי לעניין את הסטודנטים בנושאים מתקדמים יותר. לאחר שהצלחה זו מושגת, הסטודנטים הופכים פעילים יותר בהרצאה ובתרגול. כך הם גם מגיעים להבנה עמוקה יותר של המושגים הבסיסיים ונפתחת להם דלת לעולם חדש.