פרופ'”ח עדי זלצברג – הפקולטה לרפואה

אני מלמדת בטכניון מאז אוקטובר 1996 ובשבע עשרה השנים האחרונות אני מרכזת את ההוראה בגנטיקה לתלמידי רפואה. אני רואה בכך זכות גדולה. הוראת הגנטיקה דומה ללימוד שפה חדשה, שפה עם כללים דקדוקיים ברורים, אך גם הרבה יוצאים מן הכלל, שפה שכדי ללמוד לדברה צריך ללמוד את חוקי הבסיס ואז לתרגל תוך הגדלה הדרגתית של מורכבות הדוגמאות.

גם אם השפה הבסיסית של הגנטיקה לא השתנתה במאה וחמישים השנים האחרונות, הרי שהכלים הגנטיים המתפתחים בקצב מואץ גורמים לשינויים מהירים בדרך בה מיושמות שיטות גנטיות בקליניקה. משנתמניתי למרכזת המקצוע פעלתי להגדלת היקף ההוראה בגנטיקה לתלמידי רפואה כך שתוכל לשקף את התפתחות התחום. שילבתי בקורס תרגול כתה וחובת הגשה של תרגילי בית, כמו גם שאלון ממוחשב לבחינה עצמית בסיום כל הרצאה. אלה כלים חשובים להתמודדות שלי ושל התלמידים עם החומר בעזרתם ניתן להעריך את מידת השליטה בחומר ולזהות את נקודות הקושי.

אם הייתי צריכה לסכם את פילוסופיית ההוראה שלי במספר מילים הן תהיינה: “לדרוש יותר לתת יותר”. אני דורשת מהסטודנטים רמה גבוהה של השקעה שתוביל אותם לרמה גבוהה של ידע והבנה, אבל במקביל דורשת את אותו הדבר מעצמי ומשתדלת לתת להם את כל העזרה הנדרשת להצלחתם. אני משקיעה בהוראה הפרונטלית ובניהול הקורס שעות רבות של הכנה ומקדישה זמן רב לפגישות אישיות עם סטודנטים אשר מתקשים בחומר הנלמד. בניתי גם את אתר ממוחשב לקורס ואני דואגת לעדכנו כל הזמן ולתקשר דרכו עם סטודנטים שמעלים שאלות דרך האתר.

אני נוהגת בכבוד בכל הסטודנטים ומצפה להתנהגות דומה מצדם כלפיי וכלפי חבריהם לכתה. אני גאה על מיעוט הנכשלים בבחינות בגנטיקה, למרות שהבחינות אינן קלות. אני משתדלת מאוד להשרות אווירת לימודים נעימה בכתה ולשמור על הוויית לימודים פעילה ומאתגרת, שתגרום לסטודנטים להצביע ברגליים ולהראות נוכחות בשיעוריי. מאוד מספק אותי לראות שהרוב המוחלט של התלמידים שהשיבו למשאל המרצה הטוב ענו כי הם היו נוכחים ב 71%-100% מההרצאות בקורס. שמחתי עוד יותר לקרוא את הערותיהם המעידות כי השקעתי משתלמת והם מוצאים את שיעוריי מעניינים ומאורגנים היטב ושהם חשים, נכונה, שאני שמחה ללמדם.

ברור לי שלא ניתן להסתכל על ההוראה בטכניון דרך הפריזמה הצרה של קורסים בודדים. מעבר למטלות ההוראה הישירות שלי, הייתי מעורבת במשך השנים ברבות מהפעילויות הפקולטיות/טכניוניות הקשורות בהוראה. במשך השנים הייתי חברה בוועדת הוראה, וועדת ייעוץ ומעקב וועדת הקבע ללימודי הסמכה ומוסמכים, ריכזתי את לימודי ההסמכה בפקולטה ואז את  לימודי המוסמכים. מעבר לעיסוק בתקנונים וסילבוסים, התפקידים הללו אפשרו לי להכיר מקרוב את הקשיים עמם מתמודדים הסטודנטים, לראות את תכנית הלימודים ברפואה כמכלול, ולהבין טוב יותר מה עלי לעשות כדי להפוך את ההוראה בגנטיקה ובביולוגיה התפתחותית לטובה, מעניינת, מאתגרת ומועילה יותר.