פרופ”ח שלמה בכור – הנדסה אזרחית וסביבתית

בכור

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”ח בכור

אנו נמצאים בעידן שבו המידע זמין ונגיש לכל אחד, בכל זמן ובכל מקום. לכן, לדעתי, המשימה של העברת מידע בלבד הופכת להיות פחות רלוונטית ויש להתמקד בפיתוח כלים ויכולות שיכשירו את הסטודנטים לקראת המשך דרכם.

מניסיוני כמרצה במקצועות כלליים בפקולטה ובמקצועות בחירה עם מספר קטן, יחסית, של סטודנטים, אני מרגיש שנושא מסוים הועבר בהצלחה כאשר הסטודנטים מעורבים באופן פעיל בשיעור.

על מנת שהשיעור יצליח, חיוני להגיע מוכן ולעבור על החומר בצורה ביקורתית בעיניו של הסטודנט, במטרה להצביע על הקשיים בהבנת החומר וכך להיות ערוכים לרב-שיח ולעודד החלפת דעות לגבי הנקודה העיקרית של ההרצאה. דרושה מידה רבה של סבלנות ובעיקר הכרה בכך שהסטודנט מנסה להבין את הבעיה בפעם הראשונה, ולפעמים פרט קטן בשיעור, הנחשב שולי לדעת המרצה, הופך למכשול בפני הסטודנט. במקרה כזה, יש להקפיד על הפרטים בלי להסיט את הדיון מהעניין המרכזי.

בכל שנה, אני מלמד באופן קבוע ארבעה מקצועות, שניים בהסמכה ושניים במוסמכים. בכל המקצועות ביצעתי עדכונים משמעותיים בתוכן, במיוחד במקצועות המוסמכים.

כחלק מהמטלות בקורסים של מוסמכים, הסטודנטים נדרשים לנתח מאמר שמציג אלגוריתם את שיטה לפתרון בעיה כמותי ברשתות. אני מקפיד שהניתוח יכלול דוגמה כמותית פשוטה, כדי שהסטודנטים יבינו לעומק את מהות האלגוריתם. לדעתי, האתגר בהבנת המאמר וניתוחו יכולים לתרום להם במחקריהם.

בפקולטה שלנו, בדומה לטכניון ובארץ בכלל, ישנם סטודנטים מקבוצות אוכלוסיה שונות. כ”עולה חדש” ותיק (25 שנה בארץ), אני דוגל ביחס אישי לכל סטודנט, תוך מתן כלים ייחודיים לצרכיו האישיים. זאת, באמצעות הקשבה ופתיחות אך בלי להתפשר על איכות, תוך שאיפה למצוינות. חשוב להציב גבולות ברורים לגבי יחסים אישיים ויחסים מקצועיים. הסטודנטים מצפים לרמה גבוהה של אתגר ועניין ועלינו להיערך בהתאם.