פרופ”מ אהרון גרו – הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

גרו אהרון

 

פילוסופיית ההוראה

אני ראש המסלול להוראת הנדסת חשמל ואלקטרוניקה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה מיום הצטרפותי לטכניון. מסלול זה הוא המסלול האוניברסיטאי היחיד בארץ המכשיר מורים למקצועות החשמל והאלקטרוניקה, שבהם קיים מחסור מתמשך. לפיכך, מטרות העל שלי הן ראשית, להכשיר סטודנטים במסלול בכדי שיהפכו, עם סיום לימודיהם בפקולטה, למורים מצוינים, ושנית, לעורר עניין בחינוך בקרב סטודנטים מפקולטות אחרות בטכניון בכדי שעם סיום לימודיהם, במהלך עבודתם בתעשייה או באקדמיה, יוכלו לעשות שימוש בידע ובמיומנויות הוראה שרכשו בפקולטה ובכך יסייעו לקידום החינוך המדעי והטכנולוגי בישראל.

אני מאמין שחינוך והוראה צריך ללמוד ע”י התנסות בהוראה. לכן, לצד פרקים עיוניים, כל הקורסים כוללים גם היבט מעשי בו הסטודנטים מתנסים בהוראה בפני עמיתיהם. במהלך השיעורים אני משתדל להבהיר לסטודנטים את הרלוונטיות של חומר הלימוד עבורם. אני מדגיש כי הידע והמיומנויות שהסטודנטים ירכשו בקורסים שלי הם גנריים וישרתו אותם במגוון רחב של סיטואציות מעבר להוראה בתיכון.

אני רואה בהוראה שליחות אמיתית, שהנאה רבה בצידה. אני מאמין שהמורה מהווה דמות לחיקוי בכל מקצוע שהוא מלמד. כדי להצליח בהוראה (וליהנות ממנה) יש, בראש ובראשונה, להתייחס לסטודנטים בכבוד ולדבר עימם בגובה העיניים.

אני מתייחס בכבוד מיוחד לסטודנטים במילואים, סטודנטים בעלי מוגבלויות וסטודנטים במצב אקדמי לא תקין, שאותם אני משתדל להכיר אישית ולבוא לקראתם ככל שניתן. דלתי פתוחה בפני סטודנטים גם מעבר לשעות הקבלה ואפשר לשוחח עימי באופן בלתי אמצעי הן בענייני קורס שאני מלמד והן בעניינים הנוגעים למצב האקדמי של סטודנט.

אני מאמין שיש להתייחס בכבוד הראוי לעצם ההוראה. לפני כל שיעור, גם אם לימדתי אותו מספר פעמים רב, אני מבצע חזרה על החומר שאני עומד ללמד ומוודא שאני בקיא בו וכי דרך ההצגה של החומר היא מסודרת ובהירה. בשיעור עצמו, אני מעודד דיון לימודי בהשתתפות רחבה של הסטודנטים, ונמנע ככל האפשר מקטעי הרצאה ארוכים שבהם הסטודנטים פסיביים. בנוסף, אני מקפיד לשלב הומור בהוראה, גם כאמצעי להפגת מתח.

לאור החשיבות שאני רואה בקשר עם הסטודנטים, אני עושה מאמץ לזכור את שמותיהם הפרטיים (גם בקורסים גדולים). מעבר לתרומה בקשר עם הסטודנטים, זה גם יוצר אצלם תחושת מחויבות כלפי המקצוע.

אני נהנה מאוד מההוראה ומהאינטראקציה עם הסטודנטים. אני סבור שהתלהבותי ממעשה ההוראה לא נעלמת מעיני הסטודנטים.

 

מדברי הסטודנטים:


ד”ר גרו אכפתי, דואג מאוד לסטודנטים, עוזר ומשתדל לפתור את הבעיה; בעל בקיאות רבה בכל תחום דעת; הופניתי לפגישת יעוץ עם ד”ר גרו… קיבלתי יחס מעולה שלא פגשתי הרבה בטכניון. הפגישה נתנה לי הרבה מוטיבציה ורצון ללמוד ולהצליח; בקיא מאוד בנושאים שהוא מלמד ומצטיין בהעברת הידע לסטודנטים; ד”ר גרו הוא לא רק מרצה מעולה אלא גם מודל לחיקוי כמורה עבור פרחי ההוראה בפקולטה; מרצה למופת מכל הבחינות… בדרך ההוראה וביחס האישי לסטודנטים; המרצה והמתרגל הכי מקצועיים ורציניים בפקולטה… כל הסטודנטים מקבלים התייחסות ראויה; תותח על… לא פגשתי מרצים כאלה בטכניון! הוא אוהב את מה שהוא עושה והוא עושה זאת בצורה יוצאת מן הכלל; אחד המרצים הכי טובים שהיו לי אי פעם. אני בוגר הפקולטה להנדסת חשמל וחוויתי הרבה מרצים; ד”ר גרו הוא אחד המרצים המרתקים שפגשתי בהם, דואג להשאיר אותך מחובר תמיד למתרחש בהרצאה, מערב את הסטודנטים במתרחש תוך הפניית שאלות ודיון פורה. זוכר את שמות כל הסטודנטים. ניתן לראות שכל הסטודנטים מעורבים במתרחש בהרצאה ושמחים להגיע; דיבורו בגובה העיניים, שיתוף ומתן הערות בונות הופכים את חווית הלמידה ליוצאת דופן. ד”ר גרו ניחן בחוכמה רבה וברוחב אופקים.