פרופ”ח ג’וזואה שניטמן – הפקולטה להנדסה ביורפואית

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”ח שניטמן:

הוראה היא המניע העיקרי בשאיפה לבנות לעצמי קריירה אקדמית. אני חוקר זרימה בגוף האדם, אולם את המקום הראשון בחשיבותו תופסת אצלי ההוראה המאפשרת לי לשמור, לאורך הקריירה שלי, על קשר מאחד ומלכד עם דורות צעירים של מהנדסים ומדענים.

כדי לשבור את הקרח בין המרצה לבין הסטודנטים, אחד הדברים שהנהגתי בקורסים לתואר ראשון היה סקר מקוון על המוטיבציה ועל תחומי העניין של הסטודנטים. הייתי חדור מוטיבציה לממש את שאיפתי הפדגוגית, תוך כדי טיפוח מודעותם של הסטודנטים לחשיבה ביקורתית ועידוד דיונים בסביבות נינוחות.

משנה המשחק שלי היה דמיות (scaling) וקונספט האנליזה המימדית. אנליזת הדמעות אינה רק דרך להבין את מכניקת הזורמים, אלא דרך לתפוס את מהות העולם הפיזי שלנו. בשעה שסטודנטים להנדסה חייבים להמתין בדרך כלל עד לחשיפה ראשונה לקורס במכניקת זורמים כדי לגלות את הקונספט של הדמיות, אנליזה מימדית היא, למעשה, כלי פשוט אך עוצמתי להשגת תובנה במגוון רחב של תופעות פיזיקליות. אנליזה מימדית מוזכרת, בצורה זו או אחרת, בכל הקורסים שאני מלמד בטכניון.

פיתחתי קורס משותף חדש בפקולטה להנדסה ביורפואית, ששמו “זרימה במערכת הקרדיווסקולרית ומחזור הדם (Cardiovascular Flows and Blood Circulation). מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים ליסודות זרימת הדם, לצורך הבנת ההתפתחות של מחלות עורקים. ה”טוויסט” האמיתי בקורס היתה התנסות בגישה המעשית באמצעות תוכנת הדמיה. דבר זה הדגיש כיצד עולמות ההנדסה והרפואה משתלבים זה בזה. בפרוייקט הסופי שלהם, הסטודנטים השתמשו בתוכנת ההדמיה כדי לחקור מצב קרדיווסקולרי ולתכנן אסטרטגיות טיפוליות מבוססות על הנדסה.

קריאת תיגר על איזור הנוחות –  שאלתי את עצמי האם אני מבין קונספט פיזיקלי כלשהו מספיק, כדי ללמד אותו? שאלה זאת היא עמוד השדרה של הלייטמוטיב הפדגוגי שלי. בעיני, המפתח להתגבר על אתגר הינו קריאת תיגר על איזור הנוחות שלנו. לגבי, התהליך מושתת ראשית על התרגיל העדין של הכנת הערות להרצאות. התהליך הפעיל של בנייתה של ספרית חומר הלימוד שלי בשפה פדגוגית הוא הדבר החשוב ביותר בקליטת קונספט מסוים והעברתו הלאה לסטודנטים.

 

כתיבה “בשידור חי” על הלוח בכיתה היא, לדעתי, הדרך הטובה ביותר לעזור לסטודנטים לקלוט באופן אקטיבי.

אחת משיטות ההערכה בהן השתמשתי היתה להטיל על הסטודנטים לכתוב את ההערות שלהם ולערוך אותם להרצאה קצרה בנושא רלוונטי לפי בחירתם.

הקורסים שלי הוקלטו, ועדיין מוקלטים, ע”י המרכז ללימודי המשך בטכניון. הייתי בין הראשונים שפתחו את הקורס שלהם לרישום לתלמידי  תואר שני בתוכנית ביה”ס הבינלאומי להנדסה. ה”אני מאמין” שלי בהוראה גלובלית הוא שהשפה האנגלית התבססה כשפת התקשורת בתחומי המדע והמחקר. אנו, כמחנכים וכמדענים, חייבים להכין דורות חדשים לאפיקי קריירה חדשים ועלינו ללמדם באנגלית לפחות ברמת בוגרי תואר שני.

 

מדברי הסטודנטים:

 

  • פרופ”מ שניטמן הוא דוגמה ומופת מבחינת איכות ההוראה והחינוך האקדמי של הסטודנטים.
  • הרצאותיו דינמיות מאוד… פרופ”מ שניטמן שומר על קשב גבוה של הסטודנטים… אופן הלימוד מובנה ומסודר, מאפשר למידה המבוססת על יסודות רחבים… חומרי הלימוד בקורסים מסודרים ומאורגנים… פרופ”מ שניטמן מאפשר למידה משמעותית גם מעבר להוראה פרונטלית.
  • מסירותו של פרופ”מ שניטמן לסטודנטים רבה, גם אחרי שעות ההרצאה. דלתו תמיד פתוחה בפני הסטודנטים, הוא נותן יחס אישי לכל אחד וכל שאלה או בקשה נענות תמיד באדיבות, בסבלנות ובהתחשבות מירבית.
  • פרופ”מ שניטמן הוא אדם יוצא דופן ומרצה שנותן מעצמו המון לטובת הסטודנטים.
  • הרצאותיו מגוונות, מגרות עניין ומחשבה, דינמיות.
  • מעודד שאלות מצד הסטודנטים ואינו חושש להתעמת עם שאלות מעמיקות.
  • חי את הנושאים שהוא מלמד.
  • בולטת במיוחד המוטיבציה הגבוהה ללמד של פרופ”מ שניטמן בכל אחד מהקורסים, האווירה הטובה שהוא משרה בהרצאותיו, והדוגמאות ההנדסיות שהוא משלב תורמות מאוד לעניין של הסטודנטים בשיעור, מגרות את היצירתיות והחשיבה. מרצים וקורסים כאלה הם נדירים מאוד בנוף האקדמי.
  • ג’וזואה שומר על סדר מופתי בחומר המפורסם לסטודנטים ודואג להציג סילבוס מפורט בצורה יוצאת דופן.
  • ג’וזואה הוא אדם מיוחד וכל אינטראקציה איתו היא תענוג.