פרופ”מ מחמוד ג’בארין – הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ”מ ג’בארין

באוניברסיטה מחקרית, הוראה ומחקר שזורים זה בזה ומשפיעים זה על זה. השאיפה להצטיין במחקר  משפיעה על הרצון להיות מצוינים גם בהוראה. פילוסופיית ההוראה שלי מושתתת על ארבעה נדבכים:

  • אופן העברת החומר הלימודי – לתפיסתי, הוראה לא מסתכמת בכתיבת החומר על הלוח, אלא מצריכה חשיבה מאומצת על אופן העברתו, במיוחד בקורסים רבי  משתתפים למתחילים. בקורס המבוא למכניקה הנדסית, קורס יסודי שבו כ-200 סטודנטים, אבחנתי שחלק ניכר מהמושגים הנלמדים בו הם זרים למרבית הסטודנטים. לכן נהגתי להדגים להם את משמעות המושגים על גופים פשוטים העשויים ספוג. החיוכים על פניהם של הסטודנטים אחרי כל הדגמה היו שווים אלף מילים. בפעמים אחרות, אני מספר בקצרה סיפור היסטורי הנוגע למדען שאליו קשור הנושא. במקרים אחרים, אני קושר נושאים ספציפיים לענייני השעה, מוסיף סיפורים הקשורים בניסויים שהובילו לפיתוח שיטות חישוב ועוד. כל אלה מגבירים את החוויה הלימודית. אני גם מקפיד שחומר ההרצאה יועבר באופן מסודר, ששלבי הביניים ושלבי המעבר בין הנושאים יהיו ברורים ומובנים. אני מעדיף לרשום פיתוחים והסברים על הלוח, אני סבור שכתיבה על הלוח עדיפה על מצגת.
  • יצירת אווירה לימודים נעימה – חווית הלימוד לא מסתיימת בתום השיעור. היא נמשכת גם אחריו, בשעות קבלת הסטודנטים ומעבר להן, במענה לשאלותיהם בדוא”ל ואפילו בשיחות מזדמנות במסדרון או בקפיטריה. לדעתי, זו חוויה שמעשירה את הסטודנטים ובה בעת, נותנת סיפוק גם למורה. אני רואה בסטודנטים שותפים לחוויה הלימודית ולכן אני מתייחס אליהם, ושאלותיהם בעת ההרצאה, בכבוד.
  • יצירת המשכיות – יצירת המשכיות בהוראת קורס היא חשובה ומתבטאת במספר מישורים:אני דואג שיהיה סנכרון מלא בין החומר המועבר בהרצאה ובין התרגול–זה יוצר המשכיות; פרסום עבודת בית בנושא ההרצאה; המערך של הרצאה, תרגול ועבודת בית מביא למקסימיזציה של התהליך ההוראה.
  • זיהוי קשיים – מתוך הכרה בעומס הלימודים המוטל על הסטודנטים, אני מנסה לעשות כל שביכולתי כדי להקל עליהם ולהיענות לבקשותיהם, במידה שהן נראות ומתבררות כמוצדקות. אני מאמין שמורה צריך להיות ער וקשוב להתקדמות הסטודנטים לאורך הסמסטר, גם כאשר מדובר בקורסים עם מספר גדול של משתתפים.

אוכלוסיית הסטודנטים בטכניון היא הטרוגנית ומתאפיינת בצרכים ובקשיים מגוונים ושונים. אני פועל לסייע בלימודים לסטודנטים מכל אחת מהקבוצות השונות – חיילי מילואים; בני מיעוטים או סטודנטים מהתכנית הבינ”ל ומתקשים בעברית; הסובלים מליקויי למידה או בעיות אישיות אחרות.

 

בנוסף לארבעה הנדבכים הנ”ל, אני מאמין שסטודנט בטכניון הגיע למוסד במטרה לרכוש ידע ולקבל את החינוך המדעי הטוב ביותר. לכן אני רואה במשימת ההוראה שליחות ולא מטרה. דור העתיד הוא ההון האנושי שיבטיח את קידומה של החברה. כמורה ומחנך, אני משתדל לעמוד בציפיותיה של הסטודנטים. זה מאתגר אותי וגורם לי לשאוף להיות מורה טוב יותר.

 

מדברי הסטודנטים:

  • פרופ”מ ג’בארין מעביר את ההרצאות תוך שיתוף אקטיבי של הסטודנטים. יוצר עניין ומנסח הסברים רהוטים. חוזר ומסביר בסבלנות במידת הצורך.
  • המרצה הכי טוב שיצא לי לפגוש. מסביר את החומר במושגים פשוטים, תוך שיתוף הסטודנטים. פנוי לשאלות ועונה עליהן בצורה מעמיקה.
  • מרצה ברור וקשוב לכל אחד מהסטודנטים.
  • מקצוען. מורגש שחשוב לו ליצור הבנה מעמיקה אצל הסטודנטים. מעביר את החומר בשפה רהוטה, יחס הוגן ומכבד. הוא מאתגר וגורם לחשיבה בקרב הסטודנטים. תורם רבות להוראה ומקדם את החינוך האקדמי במוסד.
  • מרצה המראה כבוד והערכה לתלמידיו.
  • עזר לי באופן אישי כשנתקלתי בקשיים והיה ספק בהמשך לימודי ובעזרתו, המשכתי.
  • אהבתי מאוד להיות בהרצאות של פרופ”ח ג’בארין. רואים שאכפת לו מאוד מהצלחת הסטודנטים ושהוא אוהב מאוד את מה שהוא עושה.

בהחלט משקיען ובקי ברמות הגבוהות ביותר.