פרופ’ מוריס אייזן – הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך

מוריס321

פרופ’ אייזן הוא בעל מחויבות ומסירות עקביות להוראה ולקידומה בטכניון ומחוצה לו, מאז הגעתו לפקולטה לכימיה כחבר סגל. פרופ’ אייזן שימש מספר שנים כסגן דיקן לענייני הוראה. בתפקיד זה, הוא קידם את ענייני ההוראה, על היבטיה השונים, בתוך הפקולטה ומחוצה לה על הצד הטוב ביותר ומיותר לציין את מורכבותו של תפקיד זה בפקולטת שירות כמו הפקולטה לכימיה, אשר מתחייבת לספק הוראה ליותר מ 3500- סטודנטים מפקולטות שונות.

כדיקן הפקולטה לכימיה בשנים 2008-12 , פרופ’ אייזן קידם את נושא הוראת הכימיה ואת התמיכה בסטודנטים לתואר ראשון, ע”י הקמת מועדון סטודנטים ושיפור אמצעי ההוראה ופיתוחה בפקולטה לכימיה.

לפרופ’ אייזן ציוני הוראה גבוהים ביותר בקורסים בסיסיים, בהם משתתפים סטודנטים רבים, ובקורסים מתקדמים לתארים גבוהים. לפרופ’ אייזן יש הצלחה בולטת בהוראת קורסי כימיה המיועדים לסטודנטים בשנה ראשונה ואשר הוראתם היא אתגר מורכב.

מתוך פילוסופית ההוראה של פרופ’ אייזן:

פילוסופיית ההוראה שלי יכולה להיות מתוארת טוב יותר כפילוסופיה של למידה. כדי להיות מרצה יעיל ורגיש, אני חייב קודם כל להתמקד בהכרת הסטודנטים ובהתאמת אסטרטגיות ההוראה שלי לתגובה, קצב ועומק הבנתם של התלמידים. אני מאמין כי ההצלחה – גם האישית וגם המקצועית – נוצרת בעזרת שלוש אבני בניין קריטיות: ידע, חשיבה ביקורתית וסקרנות. אלה אבני בניין שיש במערכת היחסים המתמשכת בין התלמידים לבין המרצה בצורה מעגלית; ידע עוזר לנו להבין את העולם הסובב אותנו, חשיבה ביקורתית נותנת לנו את היכולת לשלב ידע ולהכיל אותו בלי סוף, סקרנות, שהיא תוצאה של מימוש הידע הנוכחי, מניעה אותנו לרכוש ידע נוסף.

בתפקידי כמרצה ומחנך, אני רואה חשיבות רבה בהעברת ידע, ערכים ותוכן מאתגר לסטודנטים תוך טיפוח סקרנות ומיומנויות חשיבה ביקורתית בקרב הסטודנטים, באמצעות היישום והדוגמאות שאני מביא לכיתה. חשוב לאתגר את הסטודנטים ל”תיאבון לידע”. כשאני מלמד, אני מנסה להפגין את כישורי החשיבה הביקורתית שלי, לשתף את הסטודנטים בסקרנותי ולעודד אותם ללמד אותי כפי שאני מלמד אותם. אפשר לתאר את סגנון הלימוד שלי כמשקף אינטראקציה דינמית בין פדגוגיה לבין אישיות. בעשייה נכונה שלי, התוצר הוא תלמיד שאולי יהיה בעתיד חוקר/מדען/מהנדס/רופא שינהיג את מדינת ישראל. לכן אני ממש אוהב ללמד. כשסטודנט מבין חומר מסוים ומקשר אותו לחייו היומיומיים ועיניו בורקות בהנאה, או אז אני יודע שהלמידה היתה פוריה ומוצלחת.

חשוב לי לתת במה לכל סטודנט ולכן אני מקבל כל סטודנט שרוצה להגיע לשיחה או לשיעור עזר או פרטי מעבר לשעות שיעור, תרגיל ושעות קבלה. סטודנטים הם אנשים גאים, להוטים ללמוד אבל לעיתים יש להם ספק ביחס ליכולותיהם להצליח. הם מגיבים לאנשים שגורמים להם להרגיש, שמקשיבים להם ומעריכים אותם; הם מגיבים לאנשים שהם מקור השראה עבורם וגורמים להם לשאול שאלות. במקביל, המורים משמשים כמודל לחיקוי הן בכיתה והן בקהילה. סטודנטים מחפשים מורים שהם מכבדים, מורים טובים הגאים בלמידה של תלמידיהם. הכנה טובה והתלהבות לנושא הם אבני יסוד נוספים בהוראה שלי. חשוב לי שהסטודנטים שאני מלמד יצליחו וכמרצה, אני תמיד מנסה להיות הוגן. לא אבקש מהסטודנטים דבר שלא הייתי מבקש מעצמי כשהייתי סטודנט. אני בעל ציפיות גבוהות אך גם מציאותי, אני מודע לכך שסטודנטים שונים לומדים בדרכים שונות ולכן אני מגיב באופן שונה ובמגוון צורות של הוראה.