פרופ’ סימה ירון – הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון

 

פילוסופיית ההוראה

פילוסופיית ההוראה שלי מבוססת על מספר עקרונות שמטרתם לאפשר למידה ברמה גבוהה בתהליך חוויתי, מאתגר ומעניין. לתפיסתי, מטרת ההוראה היא לשלב העברה של מידע בסיסי ועדכני עם הקנייה של דרכי למידה וחקירה, הדגמה של מגוון מיומנויות וכישורים שיעזרו לסטודנט בעתיד וכל זה, במעטפת של קשר אישי ושאיפה למצוינות. ההוראה היא אחת מה”אבנים” הגדולות והמשמעותיות בחיי. אני מרגישה מחויבות גבוהה להצליח בה ולכן משקיעה בה בהתלהבות וברצון.

הטכניון חרט על דגלו מצוינות, כשהחזון הוא להכשיר את מהנדסי העתיד ומדעניו. לתפיסתי, תפקידנו כמרצים הוא להגשים חזון זה באמצעות חינוך והוראה ברמה גבוהה. עלינו לשתף את הידע שלנו כמדענים ולספק את הכלים המתאימים לגשת אליו, להבין אותו וליישם אותו. לשם כך, מוטלת עלינו האחריות ללמד מידע עדכני, לחנך לדרכי חשיבה וחקירה מתאימות ולהנחות לגבי דרכי היישום של המידע בעת הצורך.

תהליך הלמידה קל יותר כאשר המורה שולט היטב בחומר הנלמד, מחובר לנושא ואוהב אותו. באמצעות דוגמה אישית, אני מנסה להחדיר בסטודנטים את ההתלהבות והאהבה לתחום, את הסקרנות ואת המוטיבציה לרכוש את הידע.

מטרת ההוראה היא להוביל את הסטודנט להבנות בעזרת הידע שמוקנה לו. כשמרצה מנוסה מלמד נושא שהוא בקיא בו, קל ליפול למלכודת שבה הוא מלמד ברמה גבוהה מדי ומאבד את הקשב ואת ההבנה של רוב הסטודנטים. אני מלמדת את הסטודנטים בגובה העיניים ומנסה למצוא את האיזון הנכון בין קצב הדיבור לבין יכולת ההבנה של הסטודנטים, בהתאם לרמת הקושי והמורכבות של החומר הנלמד. אני מנסה למצוא את השילוב בן הצורך להיות מובנת לבין הרצון לאתגר את הסטודנטים ברמה הגבוהה. עם השנים, רכשתי את היכולת ללמד ברמה ממוצעת שמתאימה לרוב תלמידי הכיתה. עם זאת, במהלך השיעור אני זורקת מדי פעם שאלה קשה אך מעניינת, כדי להציג אתגרי חשיבה לקבוצה החזקה.

תוצריה של למידה פעילה וחווייתית נשמרים לאורך זמן. עקרון זה הוא נר לרגלי. בנג’מין פרנקלין אמר: “אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד”. למידה פעילה ועניין הם נקודות מפתח ולכן אני מנסה להשתמש באמצעים שונים כדי לעורר עניין בסטודנטים, את סקרנותם ואת הרצון ליזום ולעשות. ניסיוני הוכיח לי שסטודנט מתעניין יקפיד להגיע להרצאות, ישקיע במטלות הבית ואף יקרא וילמד מעבר למינימום הנדרש.

הוראה, למידה וחינוך אינם תהליך טכני. הם תלויים במידה רבה באינטראקציות בין בני אדם ובעיקר בין המרצה לבין תלמידיו. אינטראקציות אלה נותנות לסטודנט את כל מה שמעבר לסתם הקנייה של ידע, שאותו ניתן להשיג בימינו בדרכים רבות אחרות. אני משתדלת מאוד לבנות יסודות של קשר ישיר עם הסטודנטים החל מהשיעור הראשון. חשוב לי לכבד אותם ללא התנשאות, הם מוזמנים לשאול כל שאלה במהלך ההרצאה, לפניה או אחריה והם יודעים שתמיד יהיו לי הסבלנות והרצון לענות. הקשר אינו מסתיים בסוף הסמסטר. הסטודנטים (וגם הבוגרים) יודעים שהם יכולים לפנות אלי בכל נושא שבו הם זקוקים לייעוץ, עזרה או סתם פרגון. גם סטודנטים שנתקלים בקשיים עקב מילואים, מחלה או כל בעיה אישית אחרת יודעים שדלתי תמיד פתוחה, ושאעשה כמירב יכולתי לעזור להם.

 

ממכתבו של ועד הסטודנטים בפקולטה

סימה מרצה אהודה מאוד בקרב הסטודנטים… מדובר במרצה שאוהבת מאוד את התחום אותו היא מלמדת וחשוב מכך, את ההוראה עצמה… מעשירה את הסטודנטים בידע הרב שלה… התכנים החווייתיים משפרים מאוד את הבנת החומר הנלמד, מעוררים את סקרנות הסטודנטים ואת תשוקתם למקצוע. סימה מאתגרת את הסטודנטים לחשוב באופן ביקורתי ומעניקה להם כלים לניתוח מעמיק של מאמרים מקצועיים… דלתה של סימה תמיד פתוחה בפני הסטודנטים… סימה היא מרצה מהשורה הראשונה שאוהבת ללמד, משקיענית, סבלנית ויצירתית.