פרופ’ רון הולצמן – הפקולטה למתמטיקה

הולצמן רון

פילוסופיית ההוראה

עמוד השדרה של הוראה טובה הוא, בעיני, הגשה שיטתית ומסודרת של חומר הלימוד, המלווה בהסברים שהלומדים יכולים להבין בזמן אמת. על המרצה להבהיר לסטודנטים את הטעם שבבחירת השאלות הנדונות, את דרך החשיבה עליהן ואת טכניקות הפתרון. יש לבחור את סדר ההצגה באופן אופטימלי, תוך כיבוד המבנה הלוגי של הנושא הנלמד והתחשבות ביכולת הלומדים לקלוט ולהפנים בהדרגה. חשוב שהשומעים ידעו לאן חותרים בכל רגע ועם זאת, יוכלו לעקוב אחרי התפתחות הטיעון שלב אחר שלב. בשום אופן אין לדבר “מעל לראשיהם” של הסטודנטים.

אני מתייחס לסטודנטים באדיבות ובכבוד ומדבר איתם בגובה העיניים. איני רואה זאת כחלק מפילוסופיית ההוראה שלי, אלא כמובן מאליו. כך אני מתייחס לכל אדם באשר הוא.

אני תמיד מוכן לסייע לסטודנטים עם צרכים מיוחדים ומקדיש להם מזמני ככל שיידרש, להסברים נוספים או להשלמה של חומר לימוד עקב מילואים, מחלה וכדומה. עם זאת, כאשר מדובר בבקשות הנוגעות למועדי בחינה נוספים, אני מקפיד לנהוג לפי הנהלים, כדי להבטיח יחס הוגן ושוויוני לכל.

בפיתוח של נושא לימוד, אני משתדל להסביר תחילה את הרעיון המרכזי בעל פה, לפעמים בעזרת ציור על הלוח. זה מאפשר לסטודנטים להבין את האינטואיציה ודרך החשיבה, מבלי לעסוק במקביל בהעתקת טקסט מהלוח. בהמשך, אני כותב את הדברים בצורה מלאה על הלוח.

קשר העין שלי עם הקהל בזמן ההסברים הוא חשוב. אני מנסה “לחוש” את הסטודנטים ולהבחין אם הם מבינים את הנאמר. בהתאם לכך, אני מחליט לפעמים לחזור על הסבר בדרך אחרת, גם בהיעדר שאלות מהקהל. על פי ניסיוני, קשר העין מועיל יותר משאלה בנוסח “האם זה ברור?”

שיתוף הקהל בלמידה פעילה תורם גם להפנמה טובה יותר של חומר הלימוד וגם ליצירת אווירה חיה יותר בכיתה. אני עונה ברצון ובסבלנות לשאלות במהלך השיעור. אני נוהג להחמיא לסטודנט שמגלה תובנה מיוחדת או מקדים ומעלה רעיון או שאלה שיופיעו בהמשך הדיון. עם זאת, אני תמיד רואה לנגד עיני גם את הסטודנטים האחרים, שהם פחות מהירי מחשבה, ומשתדל להתאים אליהם את קצב וסדר הלימוד.

אני מקדיש מחשבה רבה לחיבור המבחנים. אני משתדל שהשאלות תהיינה מפוזרות בצורה הוגנת על פני חומר הלימוד ומגוונות מבחינת צורתן. אני חותר לכך שרוב השאלות תהיינה כאלה, שכל סטודנט שלמד את החומר יוכל להתמודד איתן בהצלחה, אבל תהיה גם שאלה (או שתיים) קצת מאתגרת, שתיצור הבחנה בין הסטודנטים הטובים יותר לבין השאר.

אני משתתף לעתים קרובות בפעילויות העשרה שמטרתן לקדם את הידע והעניין במתמטיקה בקרב בני נוער, ולמשוך סטודנטים מוכשרים ללימודים בטכניון.

במשך מספר שנים ריכזתי את פעילות הפקולטה למתמטיקה ביום הבית הפתוח של הטכניון. בחלק מן השנים שבהן לא הייתי המרכז, נתתי הרצאה לבאי היום הפתוח שנועדה להציג את היופי והרלוונטיות שבמתמטיקה.

כדיקן, פעלתי כדי להמשיך ולשפר את איכות ההוראה בפקולטה. פעילויותיי אלה הביאו לעליית ציון המרצה הממוצע מ-3.94 ל-4.11 בסיום תפקידי כדיקן. כמו כן, הקפדתי על קיום קשר הדוק וחיובי עם נציגי הסטודנטים.

מתוך מכתבה של הוועדה האקדמית באגודת הסטודנטים

לאורך כל השנה הפגנת יחס אישי לכלל הסטודנטים, שהתבטא במתן מענה לכל שאלה ועניין במלוא תשומת הלב והסבלנות ובנוסף, זמינות גם מעבר לשעות הפרונטליות. ההשקעה הרבה בסטודנטים ניכרת בלמידה הפעילה שאפיינה את הרצאותיך ובעובדה שהחומר הועבר במקצועיות יוצאת דופן.

אל סדר וארגון מופתיים, התלוו איכות הוראה בלתי מתפשרת והצבת סטנדרטים גבוהים עבור הסטודנטים בקורס. האווירה החיובית שהשרית במהלך הרצאותיך, כמו גם היחס החם, העלו בצורה משמעותית את המוטיבציה של הסטודנטים להשקיע בלמידת הקורסים אותם העברת.